چکیده:
مقالة «محسن بن علی(» که در شمارة پیشین مجلة طلوع نور به چاپ رسید، تلاش داشت تا تولد این فرزند و شهادت وی را بعد از پیامبر( مشکوک جلوه دهد. نویسنده در ابتدا، سه قرینه برای ولادت ایشان در زمان پیامبر( از اهل سنت ذکر میکند که بهشدت ضعیف است و نویسنده هم به آن معترف است و سپس برای قول دوم که سقط شدن ایشان بعد از پیامبر( بهوسیلة تهاجم مهاجمان بوده است، هشت روایت از معصوم و غیرمعصوم ذکر میکند و چون نقل چهارم از کتاب سلیم و نقل پنجم از کتاب اختصاص و نقل ششم و هفتم از کاملالزیارات و نقل هشتم از مفضل بن عمر است، به تضعیف این نقلها و کتابها میپردازد و در نهایت، مسئله را مشکوک مینمایاند.مقالة حاضر که در نقد مقالة «محسن بن علی(» تدوین شده است، سعی دارد ضمن پاسخگویی به برخی دعاوی مقالة مذکور، با اضافه کردن هفت روایت از معصوم و غیرمعصوم و بیان عبارت سی نفر از علمای قرن اول تا دوازدهم و بیان اقوال کسانی از شیعه و اهل سنت که این مسئله را جزء امور مشهور شیعه میدانند، مسئله را امری مسلم و قطعی معرفی کند و شهادت آن بزرگوار را ثابت کند.
خلاصه ماشینی:
"سیر روایات و کلمات اعلام مسلمین از شیعه و اهل سنت (از قرن اول تا سیزدهم) در شهادت جناب محسن بن علی( ـ سلیم بن قیس (م حدود 76)، در کتاب خود که جریان شهادت حضرت زهرا و جنایات وارده بر حضرت را بازگو میکند، گوید: «فألجأها الی عضادة باب بیتها فکسر ضلعها فالقت جنینا من بطنها فلم تزل صاحبة فراش حتی ماتت صلیالله علیها من ذلک شهیدة؛ قنفذ به فرمان عمر، حضرت فاطمه را در گوشة درب خانهاش فشار داد و پهلوی او شکست و طفلی را که در رحم داشت، بینداخت و همواره بستری بود تا آنکه در اثر آن به شهادت رسید».
علامة مجلسی( بعد از ذکر روایت «ان فاطمة( صدیقة شهیدة»، که در کافی به سند صحیح آمده است، گوید: خبر شهید شدن حضرت فاطمه از متواترات است و سبب آن این بود که چون خلافت را غصب کردند، قنفذ (غلام عمر) درب را بر شکم فاطمه کوبید و پهلوی حضرت شکست و جنینی را که پیامبر( محسن نام نهاده بود، انداخت.
71 سخن پایانی آنچه نویسنده در پایان مقاله مینویسد «آنچه از این اخبار فهمیده میشود، نه تواتر لفظی است و نه تواتر معنوی و نه یقینی حاصل میشود و نه اطمینانی»، سخنی عاری از تحقیق است؛ زیرا بعد از آنکه به اعتراف نویسنده، قرائن قول مخالف ضعیف و نادرست بوده است، بهویژه که همة دواعی نزد مخالفان برای تحریف حقایق موجود است و بزرگانی از اهل سنت نیز بر سقط شدن جناب محسن( در اثر ستم، گواهی دادهاند و مسئله در نظر شیعه برخلاف نظر نویسنده که گوید بعد از سلیم، تا هزار سال جز یک نفر آن را نقل نکرده است، در دهها کتاب از کتابهای شیعه و اهل سنت آمده است؛ همچنانکه گذشت و از قرنهای متمادی تاکنون، بیان شیعه مشهور و مسلم بوده است."