خلاصه ماشینی:
"گذشته از شاگردان وی(همچون محمد هادی معرفت)که در ایران میزیستند، اثر مهم وی البیان که قرار بود سرآغاز یک تفسیر ممتع باشد و دیدگاه- های کلی و کلان او را در باب جایگاه قرآن کریم و تفسیرش نزد شیعیان بازنموده است،در میان قرآنپژوهان ایرانی با استقبال فراوان روبهرو گردید.
افزون بر احیای آثار متعدد قرآنی همچون تصحیح تفسیر ابو الفتح رازی،منهج الصادقین فتح الله کاشی و تفسیر عاملی، گرایش وی در نقد حدیث برمبنای قرآن،در پایاننامههای متعدد شاگردان دانشگاهی وی نیز در دوره بعد از انقلاب تجلی یافت(برای وی،نکـ کیهان فرهنگی،سال 3،شم 3،خرداد 5631 ش؛نیز: یادمان استاد علی اکبر غفاری،قم،دار الحدیث،3831 ش).
بهاء الدین خرمشاهی(متولد 4231 ش)،حافظپژوه و مترجم برجسته معاصر،در خلال مطالعات خویش همواره به قرآن و تفاسیر آن هم نظر داشته،و افزون بر ترجمه مشهورش از قرآنکه مهمترین فعالیت قرآنی اوست(تهران،نیلوفر/جامی/ناهید،4731ش)،آثار متعددی درباره تفاسیر مختلف و علوم قرآنی هم نوشته است(برای زندگینامه خود نوشت و آثار وی،نکـ دانشنامه،289/1-689).
این تأثر خود را در ترجمه بخشهایی از القرآن المجید محمد عزت دروزه(با نام:وحی و قرآن،تهران،مرکز نشر انقلاب،1041 ق)،و مقالات متعددی دربارهء طباطبایی-مانند نظارت وی بر گردآوری و ترجمه تاریخ قرآن(مباحثی برگرفته از المیزان دربارهء تاریخ قرآن)،ترجمه سهیلا دینپرور(تهران،شرکت نشر فرهنگ قرآن،1631 ش)،یا آرای اختصاصی علامه طباطبایی درتفسیر المیزان،پایاننامه کارشناسی ارشد حسین پهلوانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج،به راهنمایی وی،7731 ش-نشان داده است.
از آثار اوست:پژوهشی درباره تفسیر شیعه و تفسیرنویسان آن مکتب(تهران،بینا،بیتا)،اخلاق و انسان از دیدگاه قرآن برای اولیای تربیتی کودکان و نوجوانان(تهران،کانونپرورش فکری کودکان و نوجوانان،1631 ش)و پژوهشی پیرامون آخرین کتاب الهی(تهران،آفاق،0631-2631 ش)،که این آخری،در 5 مجلد، در بردارنده مقالات و کتابهای مختلف مؤلف از جمله اثر اول درباره تاریخ قرآن،روش فهم آن،و تفاسیر شیعی است."