چکیده:
بناء عقلاء دو گونه مسئله را فراروی اصولیان قرار داده است: مسائل سنتی و مسائل نوین. تنوع و تحولپذیری بناء عقلاء، همتاآفرینی، جهانی شدن، مفهومسازیهای تجددگرایانه و پساتجددگرایانه از عقل نمونهای از چالشهای نوینند. بناء عقلاء حداقل به دو مفهوم عقل و اعتبار جماعت تحلیل میشود. اصولیان در تفسیر عقل به دو گفتمان مشهورانگاری منطقدانان متقدم و عقلی و ذاتیانگاری معتزلیان مسبوقند. نظریه دوم که تحسین و تقبیح را در زمرة گزارههای یقینی منطقی میداند از تبیین سر اخذ مفهوم جماعت در بناء عقلاء عاجز است. اعتبار جماعت در تفسیر حسن و قبح میتواند بر نظریه فطرت استاد مطهری و یا مفهوم روانشناختی میراث جمعی استوار باشد. توجه به نظریه وحدت در کثرت در تفسیر تجارب و اعتبارات بشر میتواند به وحدت در اعتبار حسن و قبح رهنمون شود. اعتبار جماعت در عصر جهانی شدن به منزلة بناء عقلاء در دهکدة جهانی اساس اخلاق جهانی قرار گرفته است. بر اساس چنین مفهومسازی، چالشهای نوین در بناء عقلاء تحلیل روشنی¬مییابد.
خلاصه ماشینی:
"بناء عقلاء دو گونه مسئله را فراروی اصولیان قرار داده است:مسائل سنتی و
بناء عقلاء حداقل به دو مفهوم عقل و اعتبار جماعت تحلیل میشود.
منزلهء بناء عقلاء در دهکدهء جهانی اساس اخلاق جهانی قرار گرفته است.
اساس چنین مفهوم سازی،چالشهای نوین در بناء عقلاء تحلیل روشنی مییابد.
com بسیاری از احکام و نیز تشخیص افراد موضوع حکم بر بناء عقلاء سبب شده است که
جهان کاملا متمایزی را در بناء عقلاء به میان آورده است.
خاصی رایج بوده است و بناء عقلایی منحصر به خود داشت،و بیش و کم چنین تلقی
توجه به این نکته در تحلیل چالشهای نوین در بناء عقلاء نقشی مهمی دارد که آیا طرح
این چالشها بر نظریهای خاص از حجیت بناء عقلاء استوار است؟در اینکه طرح
چالشهای نوین فرع بر قبول اصل حجیت بناء عقلاء است،تردید نیست اما طرح این
عصر،ازاینرو ظاهر از حال معصوم(ع)این است که بناء عقلاء را امضای کبروی
256-257)معتقد است:حجیت سیره برمبنای یک قضیه طبیعیه بوده و در بناء عقلاء
میتوان گفت اعتبار جماعت به منزلهء مهمترین مقوم در بناء عقلاء با مفهوم فطرت نیز
نسبیتگرایی میانجامد،اعتبار جماعت یا اعتبار فطرت چنین لوازمی را درپی ندارد زیرا انسانها علیرغم تفاوتهای فراوان،از شباهتهای فراوان نیز برخوردار است.
این مفهوم از اعتبار جماعت در عصر جهانی شدن به صورت اخلاق جهانی و
در واقع بناء عقلاء در مفهوم نوین است.
کرد؟به دیگر سخن آیا بناء عقلاء را میتوان به بازسازی و مفهوم سازی نوین به یک
یعنی حسن و قبح-استوار است،میتوان گفت که بناء عقلاء عبارت است از«اعتبار"