خلاصه ماشینی:
"بازنویسی و بازآفرینی از فرهنگ عامه؛قصهها،قصهمتلها و مثلها در ادبیات نمایشی کودک (به تصویر صفحه مراجعه شود)جعفر پایور دربارهء روشهای خلق آثار مانند بازنویسی و بازآفرینی از روی آثار قدیمی بارها گفته شده است و تکرار آن از روی ناچاری برای یادآوری است که وقتی نویسنده اثر خود را از روی آثار کهن فارسی خلق میکند،اگر موضوع اثر کهن را تغییر ندهد و تنها در ساخت و شکل آن کار کند تا به ساخت امروزی درآورد،به بازنویسی پرداخته است.
برای سهولت کار بررسی نمایشنامههایی که با استفاده از فرهنگ عامه بازنویسی شدهاند،آنها در چند بند تقسیم شدهاند تا توضیح آنها بهتر انجام شود: 1-آثار بازنویسی نمایشی از قصههای عامه و قصه متل و مثلها 2-آثار فیلمنامهای و بازنمایی سینمایی از متلها و مثلها 3-بازنویسی نمایشی برمبنای نمایشهای عامیانه(لالبازی-تقلیدچیها) 1-آثار بازنویسی نمایشی از قصههای عامه و قصه متل و مثلها چند نمایشنامه دراین مورد در نظر گرفته شده است؛مثل بز زنگولهپا4،خاله تنها، خاله با ما5،کوراغلو چنلی بل6و کچل کفترباز7.
اینچنین ساخت و بیان درونمایهای، دلیل بر تغییر چارچوب موضوع قصهء اصلی نمیباشد و طبق سندهای مکتوب تاریخ ادبیات فارسی،نویسندهء بازنویس مجاز است در بازنویسی از روی آثار کهن و قصههای قدیمی،دیدگاه خود را در اثر جدید وارد آورد8.
این نوع ساخت نیز چارچوبی موضوعی قصهء اصلی را بر هم نزده است و بازنویس دیدگاه خود را بر فیلم نشانده است و کار مجاز انجام داده است و به قصه در همان چارچوب،منطق داستانهای امروزی داده است."