چکیده:
اجرای قانون متحد الشکلسازی البسه مصوب سال 1306 ش./1928 م.در شهر اصفهان،موجب واکنشهای متفاوت اقشار مختلف مردم این شهر شد.دستهای از تجار از این جریان استقبال کردند و گروهی دیگر از جمله صنف عباباف-که از اجرای این قانون زیان میدیدند-در صف مخالفان طرح قرا گرفتند.روحانیون، مهمترین مخالفان اجرای طرح بودند.زیرا با اجرای این برنامه،دولت میتوانست بر فشارهای واردهء خود بر تغییرات الگوی لباس متحد الشکل نیز اشاره میشود.
خلاصه ماشینی:
"زیرا با اجرای این برنامه،دولت میتوانست بر فشارهای واردهء خود بر تغییرات الگوی لباس متحد الشکل نیز اشاره میشود.
9برای رعایت و اجرای دقیقتر این قانون،حکومت اصفهان نیز از کاروانسراها و حمامهای شهر تعهد گرفت و آنان را موظف کرد از خدمت دهی به افراد متمرد از قانون خودداری کنند.
)بخشنامههائی از وزارت داخله به حکومت اصفهان ارسال شد که در آنها به مستخدمان دولتی تأکید و تکلیف شده بود که در تدارک و تهیهء لباسهای متحد الشکل خود، از پارچههای ایرانی استفاده کنند.
در آن مجلس،بازرگانان و تجاری همچون معین التجار، سید کسائی،حاجی سید عبد الرحیم،قزوینی،حاجی محمد کاظم مثقالی،صدر انارکی،ناظم التجار،حاجی میرزا زین العابدین امین،میرزا غالمحسینن بانکی، حاجی محمد حسین کازرونی،میرزا محمود بنکدار و چند نفر از تجار دیگر و دلالهای تریاک-که همگی کلاه پهلوی بر سر گذاشته بودند-حضور داشتند.
»19 اما با این وجود،هنوز در سالهای بعد شاهد تغییرات و تلاشهائی برای اجرای قانون متحد الشکل کردن البسه و جمع البسه و کلاههای محلی بویژه در سال 1314 ش.
24 مسئلهء دیگری که شایسته است در بحث متحد الشکلسازی البسه به آن پرداخته شود، مشکلاتی بود که در زمینهء اجرای این قانون برای روحانیون شهر پیشآمد.
،روحانیونی مانند سید احمد صدر عاملی،اسد الله مانیان و جمال الدین امامی،با قبول قانون متحد الشکل سازس البسه و خلع لباس روحانیت،به واسطهء عسرت و مضیقه در امر معاش،خواستار اشتغال در کارخانههای وطن و زایندهرود اصفهان شدند.
پی نوشتها (1)-سید محمد حسین منظور الاجداد،سیاست و لباس اسناد متحد الشکل شدن البسه 1307-1318(تهران:سازمان اسناد ملی ایران،پژوهشکدهء اسناد،1380)،صص 3-4."