چکیده:
این مقاله مدعی است که به رغم فرضهای رایج،پروتستانها دارای چارچوب زیباییشناختی منحصربهفردی هستند.بر اساس نظرات کتاب راهنمای پروتستان در قرن هفدهم،نگرشهای زیباییشناختی در کمدی الهی دانته در تضاد با نظرات سیر و سلوک زائر بانیان است.تأکید دانته بر تصاویر فریبنده،در تضاد با هرمنوتیک سوء ظن بانیان است؛نقش دیدن در یکی جای خود را به خواندن در دیگری داده است.این امر با تأکید بر گسستگی جهان و عدم اعتماد به زیبایی زمینی،به چارچوبی زیباییشناختی،ارجحیت آن صور زیباییشناختی که«زیبایی»آنها پنهان است،و اشتغالی راهبوارانه و مقاومت در برابر گسستگی جهان،منتهی میشود.
خلاصه ماشینی:
"در بند مقدماتی،پلنگی که نمایشگر شهوت است راه دانته را سد میکند:شیر تصویرگر غرور است،بدتر از همه گرگ است که آز و طمع را به تصویر میکشد-این ترتیب رو به رشد گناهان در مراتب دوزخ که دانته از آن خواهد گذشت تکرار میشود و تمام آنچه را که مانع سفر روح به سوی خدا است،نمایش میدهد.
اما این شیوهی یافتن خداوند در نیکیهایی که خدا آفریده است در نقش بئاتریس به بهترین نحو دیده میشود که در ظاهر دختر نمایندهی کمال زیبایی بود و دانته او را در فلورانس دیده و به او علاقهمند شده بود اما در کمدی به تصویر انسانی عشق خداوندی تبدیل میشود.
مثلا کالون در اصول خود فقط یک صفحه را به توصیف رویداد واقعی مرگ مسیح(ع)اختصاص میدهد؛اما فصلی بلند دربارهی معنای مرگ او برای مسیحی مینویسد- که از آن جا که مسیح(ع)رنجهای این راه را تحمل کرد ما نباید انتظار داشته باشیم که زندگیمان به گریز از چنین مشقاتی بگذرد و ویژگی زندگی ما باید تمایل به رنج بردن برای مسیح(ع)باشد و مانند آن(یعنی دربارهی بخشهای بزرگی که برای توسعهی معنای الهی آن رویداد از آن بهره میبرد، هیچ سخنی نگفته است).
پیشتر یادآوری کردم که برای مسیحی در سیروسلوک زائر به دست آوردن روایت صحیح،برای یافتن راه خود به سوی ملکوت آسمانی اهمیت اساسی دارد و این امر استعارهی خواندن و شنیدن را بر دیدن و رؤیت امتیاز میبخشد.
و تصور برای تلقی لذتهای این جهان به مثابه پیشبینی-نوع-حقیقت کاملتری که به قول کتاب مقدس در انتظار مؤمن است بهتر به کار گرفته میشود."