چکیده:
از آنجا که تعیین هدفها راهنمای همهی فعالیتهای آموزشی است،در این پژوهش تلاش شده است این کار بنیادی را با نگرش به تعریف انسان از دیدگاه میشل فوکو بررسی کند.فوکو که با کندوکاو باریکبینانه در زمینهی جنون و شیوههای به کارگیری مجازات،گسستی جدی در تاریخ اندیشهی بشری یافته بود،هستی انسان را نیز بر همین اساس روشن ساخت.او این گسستها را از دیدگاه ارادهی معطوف به قدرت و با تکیه بر دانش بررسی میکند و انسان را برآیند سامانهای دانایی متفاوت در حد فاصل میان این گسستها میداند از چنین دیدگاهی،فوکو در توجه به شرایط شکلگیری سوژهی انسانی که مسئلهی اصلی او در همهی پژوهشهایش است،متوجه نقش سودمند قدرت در جامهی«فنآوریهای انضباطی»میشود.همچنین،او با پیش کشیدن گفتار«فنآوریهای خود»که بسیار بر آن پای میفشارد و درآمد کاوشهای فراوانی برای فیلسوفان آموزشی است،دیدگاهی نو برای آموزش میگشاید.فوکو در کنار نقد جدی استقلال بهسان هدف آموزشی از سوی آموزشگران آزادیخواه،خودآفرینی را همچون هدف آموزشی پیش روی مینهد.
خلاصه ماشینی:
"دانش بررسی میکند و انسان را برآیند سامانهای دانایی متفاوت در حد فاصل میان این گسستها میداند
سراسر پیرامون این مفهوم سامان دهد و گفتمان هستی از دیدگاه هایدهگر را نیز با
فوکو سامان کنونی را از 0591 تا امروز به گونهئی با دوران مدرن پیوند داده است و
است که فوکو برای نمایش به کارگیری قدرت در لایههای گوناگون و فرودست جامعه آن را
بستهگیهای دانش و قدرت است که نتیجهجوییهای ضمنی فراوانی برای آموزش در بر
دیدگاه فوکو چنین نیست؛زیرا آنچه دربارهی انسان گفته میشود از دریچهی قدرت
اخلاق از دیدگاه او پیوند خود با خودمان است و این پیوند تعیین میکند که چهگونه افراد
از تاریخ ساخته شده است و این که میتوان این دانستهها را نقد کرد و حتا آنها را به
فوکو بر آن است که ما باید انگارهی پیوند ضروری دانش علمی با
فوکو بر آن است که ماهیت انسان از راه فنآوریهای قدرت ساخته شده است که او
دیدگاههای فوکو را به خوبی در آموزش به کار گرفته،بر آن است که همین گفتار او
پیآمدهای فراوانی برای آموزش فراهم آورده است وگرنه فوکو،همچون فیلسوفی که خود
البته قدرت از دیدگاه فوکو انگارهئی هستیشناسانه است و به خودی خود ناپسند
که فوکو آن را برای نمایش به کارگیری قدرت در لایههای گوناگون و فرودست جامعه به
فوکو فنآوریهای خود را کار بر روی بدن و روان میشمارد به گونهئی که
Colosseum فوکو مشکل دوران مدرن را جابهجایی این دو مفهوم و پیروی مراقبت از خود از
از خود مفهومی است که فوکو گفتار خودآفرینی همچون هدف اساسی آموزش را بر آن"