چکیده:
بررسی تطبیقی بخش دوم باب ششم و بخشی از باب هفتم سفر پیدایش با قرآن موضوع مقاله حاضر است. این مقاله میکوشد با بررسی بحث طوفان نوح(ع)در تورات و قرآن با نگاه به اسطورهء اوتناپیش تیم در بابل قدیم و با یافتن وجوه اشتراک و افتراق،اصل را بر عدم تحریف بگذارد و به تقریب این داستان در قرآن و تورات با یکدیگر بپردازد و با تأویل عبارات قابل تأویل و بدون تعصب،از وجوه افتراق ظاهری بکاهد و نکات مشترک را بیابد و میان دو کتاب جمع نماید،مگر در مواردی که ممکن نباشد.
خلاصه ماشینی:
"نوح مردی عادل بود و در عصر خود کامل،و نوح با خدا راه میرفت(پیدایش،9/6-5) قرآن جدال نوح(ع)با قوم وی را به تفصیل بیان میکند و هشدار نوح(ع)به آنها را متذکر میشود: «و لقد ارسلنا نوحا الی قومه انی لکم نذیر مبین أن لا تعبدوا الا الله انی اخاف علیکم عذاب یوم الیم...
(هود،34-24)از ظلم و طغیان قوم وی که از (1)- ای دعای شب و روز نوح جان ای هوای پرفروز روح جان (همامی،مس عشق،02) (2)-این حداقل از جمع چهار عبارت سفر پیدایش به دست میآید:پنجم:23،ششم،01،ششم:3 و هفتم:6 اما معلوم نیست که در کجا و در چه زمان ساخته شد یا اینکه چه مقدار زمان در ساختن آن صرف گشت،اگرچه بعضی برآنند که فیمابین صد و صد و بیست و سال بود(هاکس،927)،اما مدت زمان ساخت کشتی نوح(ع)،در برخی از روایات اسلامی هشتاد سال ذکر شده است.
(پیدایش،81/6) بحث از عهد خدا،بارها در تورات مطرح شده است،از قبیل: الف-عهد با نوح(ع)در مبحث حاضر ب-عهد با نوح(ع)و پسران وی و ذریه آنها پس از خروج از کشتی(پیدایش،71/9-9) ج-عهد با ابرام(پیدایش،81/51) د-عهد مجدد با ابراهیم(پیدایش،71) هـ-عهد با ابراهیم،اسحاق،یعقوب(خروج،42/2) و-یادآوری عهد با ابراهیم،اسحاق،یعقوب و وعدهء رهایی بنی اسرائیل(خروج،6/6-4) ز-تابوت عهد(خروج،22/52-01) ح-عهد نگارش یافته بر دو لوح(تثنیه،31/4)1 ط-عهد ده فرمان(تثنیه،2/4 به بعد)2 البته عهد به غیر از عهد با خدا هم بکار رفته که از موضوع بحث این مقاله خارج است.
1 دربارهء عهد خدا با نوح(ع)،دو نکتهء قابل توجه وجود دارد: 1-تورات تأکید زیادی بر سه پسر داشتن نوح(ع)دارد(پیدایش،81/6 و 31/7)،در حالی که قرآن تنها از یک پسر او-که به کشتی هم سوار نشد-بدون تصریح به نام وی یاد میکند."