خلاصه ماشینی:
"دنیای حیوانات نیز از این قانون مستثنی نیست و در نتیجه حیوانات نیز به دو گروه متفاوت تقسیم میشوند:حیوانات مفید که اهرمزد آنها را آفریده است و انسان موظف به مراقبت و نگهداری از آنهاست و خرفستران یا حیوانات موذی که توسط اهریمن آفریده شدهاند و انسان مکلف به نابودی هرچه بیشتر آنهاست.
در میان حیوانات گاو بهعنوان حیوانی مفید در ایران باستان مورد توجه و احترام خاص بوده و بیرحمی نسبت به این حیوان و کشتن او در آئین زرتشت موجب برانگیختن خشم حیوان و به خصوص ایزد هوم شمرده میشده است.
به سخن دیگر،برای پیروان زرتشت خرفستر یکی از مشخصترین نشانهای اختلال در نظم خلقت بود و از همین رو ستیزی همیشگی با این حیوانات،رویهء دیگری از نبرد میان نیکی و بدی،که در دین زرتشت جدالی دائمی است.
مهمترین و جالبترین ویژگی دین ایرانیان باستان طبقهبندی حیوانات به مفید و موذی،آفریدگان اهرمزد و آفریدگان اهریمن است.
19با همهء این طبقهبندیها،واقعیت آن است که در دید ایرانیان باستان حیوانات هرگز موجودات خنثی و بیروح شمرده نمیشدند و در زندگی انسان داری ارزش و مقام خاص بودند.
از همینرو،هر فرد زرتشتی آگاه به دستورات دینی مکلف بود که دنیای حیوانات را به خوبی بشناسد و در از بین بردن حیوانات مخلوق اهریمن و حمایت از حیوانات اهرمزد کمر همت بندد و بداند که وجود انسان در جهان همواره مرتبط با حیوانات بوده است.
s. insler,the gathas of zarasthustra,acta iranica 8,leiden,1975,yasna71:19 yasna.
vendidad,avesta text with pahlavi translation and commentary and glossarial index,ediited bu d .
ک. به: george raelinson,history of herodotus,new edition,london,1862,vol."