خلاصه ماشینی:
"از تحلیل مستندات کتاب ممیزی کتاب چنین بر می آید که ممیزان از رهگذر اعمال این سیاست, اهداف و اغراض نانوشته دیگری نیز تعقیب می کرده اند; از جمله این اهداف می توان به موارد ذیل اشاره داشت: ـ تلاش در جهت ساختن جامعه ای آرمانی و مطلوب و آراسته به همه ارزش ها و مکارم انسانی و پیراسته از همه کاستی ها و ضعف های معرفتی, اعتقادی, عاطفی و رفتاری در سطوح فردی و اجتماعی; ـ پالایش متون از تفسیر ناصواب ـ دست کم به زعم ممیزان ـ برخی آموزه ها و تعالیم دینی; ـ زدودن برخی تیرگی ها و کاستی ها از ساحت متون حتی متون گزارشگر واقعیات تاریخی و تصاویر مربوط به اماکن, صحنه ها و شخصیت های تاریخی با هدف تصویرسازی مطلوب از پیشینه های فرهنگی و تاریخی ایران (رجب زاده,ص 266 و 522); ـ زدودن عبارات, مفاهیم, دیدگاه ها و نظریات موهم انحرافات اعتقادی و ناسازگار با اصول اعتقادی شیعه یا در مواردی اسلام; ـ زدودن واژه ها, مفاهیم, عبارات, کنایات و تصاویر ناظر و مبین انحرافات و منقصت های آشکار اخلاقی از منابع مختلف حتی کتب لغت و متون آموزش زبان های خارجی همچون مطالب مربوط به روابط جنسی, روابط عاشقانه, قمار, فحش و ناسزا, مشروب خواری, مواد مخدر, رقص, ارتباط با حیوانات و… و تصاویر زننده و محرک یا ناهمگون با الگوهای پوشش اسلامی (همان, ص 377 ـ 390); ـ زدودن و اصلاح اطلاعات, مفاهیم و تصاویر ناظر به امور غیرمتعارف و علوم غریبه همچون: تله پاتی, هیپنوتیزم, ورزش ها و تمرینات یوگا, قیافه شناسی, کف بینی, غیب گویی, طالع بینی, خروج روح از بدن, احضار ارواح و… (همان, ص 443 ـ 449); ـ اصلاح گزارش ها و اطلاعات متنوع مردم شناختی معرف فرهنگ عامه و برخی آداب و رسوم موجود اقوام ایرانی با هدف مهار برخی واکنش های محتمل; ـ زدودن غبار انتقاد و دفاع از برخی چهره ها و گروه های اجتماعی که به سبب عملکرد ضعیف خود مورد نقد نویسندگان قرار گرفته اند (همان, ص281 و 283); ـ تطهیر خودی ها و زدودن برخی انگ های موهن از ساحت چهره های شاخص همچون تبری فلان شخصیت از داشتن ارتباط با فلان گروه معلوم الحال یا تطهیر فلان گروه صاحب نام از ارتکاب برخی اعمال ناخوشایند (همان, ص 268 و 281); ـ حذف واژه ها, عناوین, القاب و اطلاعات تداعی کننده وضعیت فرهنگی, اجتماعی و اخلاقی خفت بار دوران طاغوت; ـ تخطئه برخی نظریات علمی و توصیه های طبی و بهداشتی همچون نظریه فروید در مورد لیبیدو و ادیپ, توصیه به استفاده از شراب و عرقیات برای درمان برخی بیماری ها, معرفی مدها و الگوهای آرایش و زیبایی, راه های جلوگیری از آبستنی و… (همان, ص 556, 552 و 546); ـ ترمیم برخی کاستی های موجود در متون که به زعم ممیزان, موهم برداشت های ناصواب است."