خلاصه ماشینی:
"اولین کتاب از این سری تحت عنوان«به بهانۀنگرشی مترقیانه بر برخی از معضلات فکری و پژوهشی»2در 1977 ودومین اثر با نام«ما و میراث ما:خوانشی امروزین از ماترک فلسفیمان»2&%05823DMKG058G% جابری:حتی اگر بپذیریم که مدرنیته اروپایی،تنها نماینده و الگوی جهانیمدرنیته است اما خود شکل گیری آن در تاریخ اروپا کفایت میکند کهنتواند با فرهنگ عربی وارد گفت و گویی سازنده شود و موجبات تحرک وپویایی آن را فراهم آورد در 1980 منتشر گردید.
جابری نگرشها و روشهای مختلف به اعتقاد وی اگر چه تبلیغ تصوف،حمله به فلسفه و پایه ریزی منطق که توسط غزالیصورت گرفت کاملا متناقض به نظر میرسند اما این تناقض در سطح انتزاعی و فکریمطرح است ولی در سطح سیاسی و ایدئولوژی سیاسی نه تنها چنین تناقضی مطرحنیست بلکه هر سه،بصورت همزمان به عنوان سلاحهایی که مکمل یکدیگرند،بر ضددشمنی واحد(اسماعیلیان)به کار گرفته میشوند بررسی متون به جای مانده از پیشینیان و میراث گذشتگان را در دومقوله،دستهبندی میکند.
S) با&%05824DMKG058G% جابری معتقد است هر نوع خوانش جدید از میراثهای گذشتگان باید همزمان بتواند دو کاررا انجام دهد،اول اینکه متن مورد مطالعه را در چارچوبهای عصر تألیف آن،و معضلات وچالشهای فکری رایج در آن زمان مورد بررسی قرار دهد،دوم اینکه متن مورد نظر ازدیدگاه زمان حاضر و در چار چوب گفتمانهای موجود ارزیابی کند و ارتباط آن را باچالشهای فکری زمانۀ ما مشخص نماید عنوان«مکتب اتمیسم در بین مسلمانان و رابطۀ آن با مکاتب یونانی وهندی»در روش شناسی تحلیلی قرار میگیرد و بالاخره اثر معروف«هانری کرین (nibroc irneH) با عنوان«تاریخ فلسفۀ اسلامی»جزو دستۀ سوم به شمار میرود."