چکیده:
بحمداله تعالی مقالهء نخستین در شمارهء 1 و 2 سال 75 در شرح خطبهء تفسیر انوار التنزیل و اسرار التأویل دربارهء بسم الله و أخبار و احادیث و روایات شیعی و سنی دربارهء این بزرگترین آیهء قرآن کریم گفته آمد و سخنان بزرگان مفسران چون طبری و طوسی و زمخشری و طبرسی و ابو الفتح رازی و میبدی و قاضی بیضاوی و سیوطی و بحرانی و دیگران رحمهم الله تعالی دربارهء آن بیان گردید.
اکنون در دومین مقاله از سلسله مقالات شرح أنوار بر أنوار به ذکر معانی باء و جایگاه اسم و عقاید مفسران دربارهء آن با استدلالهایی میپردازیم و شمهای از گفتار مفسران بزرگ شیعی و سنی و تفاسیر و اشعار ادبی و عرفانی را یاد میکنیم،تا إن شاء الله کوششی جهت سیر در تفسیر تطبیقی و استدلالی قرآن کریم و راهگشای دانشجویان در پژوهشهای قرآنی و بالی برای پرواز به أفقهای بی کران آیات فرقانی،و الله الموفق و المعین و علیه التکلاان.
خلاصه ماشینی:
هو الفتّاح العلیم شرح أنوار بر أنوار در پرتو تبیان مجمع بیان و کشف اسرار روح جنان بسم اللّه الرّحمن الّرحیم ألحمدلله الّذی نزّل الفرقان علی عبده لیکون للعالمین نذیرا اثر:سیّد امیر محممود انوار از:دانشگاه تهران «مقاله دوم» چکیده: بحمداله تعالی مقالهء نخستین در شمارهء 1 و 2 سال 75 در شرح خطبهء تفسیر انوار التنزیل و اسرار التأویل دربارهء بسم اللّه و أخبار و احادیث و روایات شیعی و سنّی دربارهء این بزرگترین آیهء قرآن کریم گفته آمد و سخنان بزرگان مفسّران چون طبری و طوسی و زمخشری و طبرسی و ابو الفتح رازی و میبدی و قاضی بیضاوی و سیوطی و بحرانی و دیگران رحمهم اللّه تعالی دربارهء آن بیان گردید.
2 شیخ طبرسی نیز در تفسیر مجمع البیان همین معنی را تأیید میکند و میگوید «فعلی هذا یکون تقدیر الکلام ابتداء قراءتی بتسمیة اللّه أو أقرأ مبتدئا بتسمیة اللّه و هذا القول أولی بالصوّاب لأنا إنما أمرنا بأن نفتتح أمورنا بتسمیة اللّه لا بالخبر عن کبریائه و عظمته کما أمرنا بالتسمیة علی الأکل و الشرب و الذبائح الاتری أن الذابح لو قال باللّه و لم یقل باسم اللّه لکان مخالفا لما أمر به3 شیخ ابو الفتوح رازی نیز بر این عقیدت است آنجا که گوید: اکنون بدان که اسم دگر باشد و مسمّی دگر و این شبهه است آنان را که عین گویند بغایت رکیک،برای آنکه اسم باشدو مسمّی نباشد و مسمّی باشد و اسم نباشد و یم مسمّی را بسیار اسماء باشد و در یک بسیار مسمّیات اشتراک کنند چو الفاظ مشترک فی قولهم عین و جون و شفق.