چکیده:
در این مقاله نخست واژه«کتاب»در قرآن و لغت مفهومشناسی شده است سپس نظرات برخی مستشرقان مانند «دانیال مادیگان»1در جلد اول دائرة المعارف قرآن لایدن،«چارلز جوزف آدامز»2در جلد دوازدهم دائرة المعارف دین،و«ریچاردبل»3در کتاب مقدمهای بر قرآن به بررسی این موضوع پرداختهاد دانیال مادیگان میان مفهوم «کتاب»،«علم»،«قدرت»و«وحی الهی» پیوند مستقیمی قائل شده است و برای اثبات آن به آیاتی از قرآن استناد جسته درحالیکه جوزف آدامز به نوعی تحول و تکامل در فهم پیامبر نسبت به وحی 2Lمعتقد شده که با اندیشه کتاب به اوج خود رسیده است ولی ریچاردبل بر این باور است که اصطلاح کتاب اغلب در سورههایی به کار رفته که تاریخ آن به بخش پایانی حیات پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم مربوط میشود و عنوان آن مقطع را دوران کتاب نامگذاری کرده است.در این مقاله،دیدگاه آنان مورد نقل،نقد،تبیین و تحلیل قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"نقد و بررسی کاربرد واژهء«کتاب»در آیات قرآن از نگاه مستشرقان دکتر محمد جواد اسکندرلو عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی چکیده در این مقاله نخست واژه«کتاب»در قرآن و لغت مفهومشناسی شده است سپس نظرات برخی مستشرقان مانند «دانیال مادیگان»1در جلد اول دائرة المعارف قرآن لایدن،«چارلز جوزف آدامز»2در جلد دوازدهم دائرة المعارف دین،و«ریچاردبل»3در کتاب مقدمهای بر قرآن به بررسی این موضوع پرداختهاد دانیال مادیگان میان مفهوم «کتاب»،«علم»،«قدرت»و«وحی الهی» پیوند مستقیمی قائل شده است و برای اثبات آن به آیاتی از قرآن استناد جسته درحالیکه جوزف آدامز به نوعی تحول و تکامل در فهم پیامبر نسبت به وحی معتقد شده که با اندیشه کتاب به اوج خود رسیده است ولی ریچاردبل بر این باور است که اصطلاح کتاب اغلب در سورههایی به کار رفته که تاریخ آن به بخش پایانی حیات پیامبر صلی الله علیه و اله وسلم مربوط میشود و عنوان آن مقطع را دوران کتاب نامگذاری کرده است.
ک:المیزان،ج 1،ص 99) «دانیال مادیگان»در اغلب موارد،واژهء«کتاب» را مترادف با قرآن دانسته است و حال آنکه ممکن است به سایر کتب آسمانی اشاره داشته باشد و یا صرفا مراد،آن بخش از وحی قرآنی باشد که تا آن زمان نازل شده بوده است و یا به پرونده و نامه اعمال آدمی اشاره کند: «ما لهذا الکتاب لا یغادر صغیرة و لا کبیرة إلا أحصاها» (کهف94/) البته دربارهء این که آیا قرآن کریم در زمان حیات رسول خدا صلی علیه و آله وسلم جمعآوری گردید یا پس از رحلت آن حضرت،در میان مفسران و دانشمندان قرآنپژوه اختلاف نظر جدی وجود دارد."