خلاصه ماشینی:
"روی هم رفته چنین مبادلهای را درست به همان اندازه که امری اقتصادی است میتوان به مثابه واقعیتی روانشناختی نیز لحاظ نمود یا واقعیتی که از تاریخ اخلاق بیرون میآید یا حتی به مثابه واقعیتی -------------- (*)نوشتار حاضر برگردان مقاله زیر است: David Friesby(1992),"Some Economic Aspects of Philosophy of Money",in Simmel and Since;Essays on George Simmel's Social Theory,London,Routledge زیباشناختی،حتی وقتی مبادله،به صورت یک واقعیت اقتصادی لحاظ میشود،باز هم به بنبست نمیرسد؛بلکه حتی در این قالب، موضوع مطالعهای فلسفی میشود،مطالعهای که پیششرطهای آن را در مفاهیم و واقعیات غیراقتصادی و نیز تبعاتی را که برای ارزشها و روابط غیراقتصادی دارد مورد بررسی قرار میدهد.
03و جالب است در اینجا تذکر داده شود که ورنر سومبارت،نوشتار فون ویزر تحت عنوان(9881) Der natrliche Werth را در همان جلد از Jahrbuch (کتاب سال)اشمولر که مقاله زیمل در مورد روانشناسی پول در آن چاپ شده بود،مورد بازنگری قرار داد.
اگرچه سرمایهداری نوید رشد فردیت را میدهد اما همانطور که زیمل نشان میدهد،کابوسی همراه این نوید است:شمار امکانات بهطور مرتب افزایش مییابد و ازاینرو ممکن است هیچ دلیل قانعکنندهای برای انتخاب یکی از بین این امکانات وجود نداشته باشد.
63این امر حاکی از آن است که بهرغم استدلال زیمل برخلاف، ما باید نظریه اقتصادی ارزش و مبادله را که در فصول اولیه فلسفه پول یافت میشود مجددا بررسی و بازنگری کنیم.
بهعلاوه،این بحث که قالبهای پول توسط قالبهای اجتماعی تعیین میشوند و بالاخره اینکه قالبهای مبادله،قالبهای اجتماعی را تعیین میکنند،مبنای لازم برای نقد ضمنی تئوری اقتصادی مطلوبیت نهایی و به یک معنا،نقد بیشتر استدلالات اولیه زیمل در مورد ارزش را که او با آنها مشکل زیادی دارد فراهم مینماید."