خلاصه ماشینی:
بررسی زمانبندی نماهای فیلم و ریتم آن در مقاله غلام حیدری،هرچند کوتاه و شتابزده اما با دقت و مهارت صورت گرفته است:«نکته مهمی که در تدوین خانه سیاه است وجود دارد،کوتاه بودن طول نماهاست و به جز یک مورد-نمای شانزدهم فیلم،صحنهای که مردی جذامی با پاهای برهنه در حاشیهء دیوار قدم میزند-زمان همه نماها کمتر از یک دقیقه و بخش اعظم آنها کمتر از پنج ثانیه است و...
اما قطعا جای آن در این کتاب نیست،چرا که ربطی به فعالیتهای سینمایی فروغ و فیلم خانه سیاه است ندارد و گنجاندن آن در کتابی با این پرسشبرانگیز است.
موحد هدف مقالهء خود را بررسی رفتار فروغ فرخزاد با تصاویر در شعر و فیلم مستند خانه سیاه است میداند.
وی با اصالت بخشیدن به نظریهء مونتاژ در سینما، بدون بهرهگیری از نظریات نظریهپردازانی چون آیزنشتین،کوله شف و بلابالاش در زمینه مونتاژ،موفق میشود قانونمندی ترکیب تصاویر در شعرهای فروغ و نظام آرایش خطی آنها را کشف کند و به دنبال آن به جستجوی این رابطه و نظام آرایش خطی میان تصاویر فیلم خانه سیاه است برسد.
شریفی در بخش اول مقاله خود به ستایش از عملکرد«سازمان فیلم گلستان»و کارنامه هنری ابراهیم گلستان میپردازد و جایگاه او را در سینما و ادبیات ایران آنقدر مهم میشمارد که عنوان«مکتب گلستان»را برای معرفی و شناسایی نوع نگاه او در سینما و ادبیات پیشنهاد میکند و خانه سیاه است را نمونهای برجسته از کوششهای به ثمر رسیده این مکتب میداند.
کتاب فروغ فرخزاد و سینما با مقالهشناسی فیلم خانه سیاه است پایان میگیرد.