خلاصه ماشینی:
"محمد بن کعب القرظی میگوید من نزد عمر بن عبد العزیز بودم که به آن یهودی اسلام آورده، گفت:کدامیک از دو فرزند ابراهیم مورد فرمان ذبح قرار گرفتند؟ آن مرد پاسخ داد:اسماعیل، ای امیر المؤمنین بخدا سوگند، یهودیان این را میدانند ولی از آنجا که بر عرب حسادت ورزیدند و نخواستند که پدر ایشان ذبیح شناخته شود، این واقعیت را انکار کردند و اسحاق را ذبیح دانستند به خاطر اینکه اسحاق پدر آنان است.
در اینجا تنها به ذکر یک مورد از این نسبتهای ناروا که به یکی از انبیای الهی یعنی داود علیه السلام نسبت داده شده است اشاره خواهیم داشت و بزودی خواهید یافت که طبری همان قصه را در کتاب تاریخ خود ثبت کرده است، البته با حذف برخی قسمتهای آن.
10-المصنف، الصنعانی، ج 11 ص 261/صحیح بخاری، کتاب الانبیاء باب 50/مسلم الزهد ص 72/الترمذی، العلم، ص 13/ابن ماجه(مقدمه)ص 5 سمند احمد ج 3/ و در زمینه روایات اسرائیلیات و تقویت داستان سرایان به این مصادر مراجعه شود:التراتیب الاداریه، ج 2، ص 224-227 و 238 و 338 و 345 و 325- 327/اضواء علی السنه المحمدیه، ص 124-126 و 145-192/شرف اصحاب الحدیث، ص 14-17/فجر الاسلام، ص 158-162/بحوث فی تاریخ النسة المشرفه، ص 34-37/الزهد و الرقائق، ص 17 و 508/ تقیید العلم، ص 34/جامع بیان العلم، ج 2 ص 50 و 3/ مجمع الزوائد، ج 1، ص 150 و 151 و 191 و 192 و 189/المصنف، الصنعانی، ج 6، ص 109 و 110 و پاورقیهای آن/مشکل الآثار، ج 1، ص 40 و 41/البدایة و النهایة، ج 1، ص 6 و ج 2 ص 132 و 134/کشف الاستار، ج 1، ص 120 و 122 و 108 و 109/حیاة الصحابه، ج 3، ص 286/مسند احمد، ج 3، ص 12 و 13 و 56 /حسن التنبیه، ص 192."