چکیده:
بررسی تطبیقی داستان آدم(ع)پس از خلقت و داستان شجره ممنوع(یعنی مباحث باب سوم سفر پیدایش)موضوع این مقاله است.</P><P>مقاله حاضر به مقایسه باب سوم سفر پیدایش و دیدگاه قرآن میپردازد و</P><P>سعی در تقریب دیدگاه دو کتاب دارد و میکوشد تا با تأویل عبارات قابل تأویل (و بدون تعصب)، وجوه اشتراک را بیابد و از وجوه افتراق ظاهری بکاهد و اصل را بر عدم تحریف بگذارد، مگر مواردی که امکان جمع بین دو دیدگاه وجود</P><P>ندارد.
خلاصه ماشینی:
"1-تغایر کامل میان قرآن و تورات در این زمینه 2-به شکل مار بودن شیطان 3-جنبهی نمادین داشتن مار اینکه چرا مار نماد شیطان باشد، خود وجوهی را میتواند در بر داشته باشد: الف)توتم بودن مار در میان گروهی از بدویان 1 ب)ترس از مار (1)-جهت اطلاع از مفهوم توتم بنگرید به:ناس، 26 و 27 ج)خوش خط و خال بودن بسیاری از مارها و همرنگ محیط شدن و به اشکال مختلف در آمدن آنها «به زن گفت:آیا خدا حقیقتا گفته است که از همهی درختان باغ نخورید؟زن به مار گفت:از میوهی درختان باغ میخوریم، لکن از میوه درختی که در وسط باغ است، خدا گفت:از آن مخورید و آن را لمس مکنید، مبادا بمیرید، مار به زن گفت: هر آینه نخواهید مرد، بلکه خدا میداند، در روزی که از آن بخورید، چشمان شما باز شود و مانند خدا عارف نیک و بد خواهید بود»(پیدایش، سوم، 1 تا 5) در مقایسه این بخش با قرآن نکات زیر روشن میشود: 1-در قرآن اشاره به نزدیک شدن است:و لا تقربا هذه الشجرة(البقرة، 35 و الاعراف، 19)، ولی در تورات بحث نزدیک شدن نیست و درخت در وسط باغ توصیف میشود.
از این جهت تورات میگوید:نهری از عدن بیرون (1)-اصولا در بسیاری از ادیان، تصور خدا به اشکال مختلف از جمله انسان وجود داشته است و بنی اسرائیل نیز به دلیل ارتباط با اقوام مشرک، دچار چنین شائبهای شدهاند که قرآن بدان تصریح مینماید:«فأتوا علی قوم یعکفون علی اصنام لهم قالوا یا موسی اجعل لنا الها کما لهم الهة»(الاعراف، 138)و یا داستان گوسالهپرستی که به تصریح قرآن به وسیله سامری رایج شد(طه، 85، 87 و 95)ولی در سفر خروج(سی و دوم)به هارون نسبت داده میشود."