چکیده:
مسجد جامع اصفهان که گالدیری آن را اثری بیهمتا در سراسر معماری اسلامی میداند، عنوان شایسته دایرهالمعارف معماری اسلامی را دارد. بخش زیادی از تزیینات این مسجد کتیبههایی بدون تاریخ هستند که افزون بر کارکرد تزیینی، بازتابی از تاریخ سیاسی- مذهبی اصفهان و حضور دولتهای سنی و شیعیمذهب محسوب میشوند که حضور آنان در قرون مختلف تاثیر بسزایی در توسعه، ساخت و تزیین بنا داشته است. در این پژوهش، کتیبههای بدون تاریخ ورودی شبستان جنوبی ایوان شرقی بررسی شده است. هرچند محققان اشاراتی گذرا به تاریخ ساخت آن کردهاند، شواهد و ادله کافی ارائه ندادهاند. در مطالعات انجامشده با استناد به بناهای همدوره و شیوههای اجرا و سبک نگارش، تاریخ آن به دست آمده است. پژوهش حاضر به شیوه میدانی-کتابخانهای انجام شده است.
The Isfahan Grand Mosque, which Galdiri considers a unique work throughout Islamic architecture, is rightly
titled the Encyclopedia of Islamic Architecture. Many of the decorations of this mosque are undated inscriptions
which, in addition to their decorative function, are a reflection of the political-religious history of Isfahan and
the presence of Sunni and Shiite governments, whose presence in different centuries has had a great impact on
development, construction and decoration. In this research, inscriptions without date of the entrance of the south
nave of the east porch have been studied. The present study was conducted in a field-library method. Although
researchers have made brief references to the date of its construction, they have not provided sufficient evidence.
In the studies done, its history has been obtained by referring to contemporary buildings, execution methods and
writing style. Relatively, it is possible to date the wall of the eastern nave of the Grand Mosque relying on the
date of construction of Soltanieh Dome (1306-1313), the mihrab of the Isfahan Grand Mosque (1310), the tomb
of Pir Bakran (1304 and its inscription 1312) and the Ashtarjan Grand Mosque (1308-1315), setting a time range
between 1306-1315 AH, which covers the early fourteenth century. This date is about one hundred years different
from Grabar’s proposed date, which he considers to be older, preceding the fourteenth century.