چکیده:
در تاریخ فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی همواره موضوع معراجنگاری حضرت محمد(ص) مورد توجه بوده است. هنرمندان نیز از جمله کسانی هستند که در طول اعصار مختلف به مصورسازی این باور دینی پرداختهاند. به طوریکه در هر دورة تاریخی با توجه به اندیشههای معنوی، سلیقة حامیان و پادشاهان و باورهای مذهبی و همچنین سلیقة نگارگران، نسخه های متعددی از معراج پیامبر)ص( ترسیم شده است. با توجه به وجود عوامل ثابت همچون )پیامبر، براق، فرشتگان، جبرئیل و...( ع امل مختلفی باعث بروز تمایز بین نگارههای هر دوره شده است. از مهمترین نسخههای مصور از معراج پیامبر)ص(، میتوان به معراجنگاریهای دورة تیموری و صفوی اشاره کرد که از ارزش بالایی برخوردار هستند. بنابراین، پرسش اصلی مطرح شده این است که عناصر تصویری و بصری در نگارههای معراج پیامبر)ص( در دو دورة تیموری و صفوی با توجه به تاثیرات عرفانی چه تفاوتهایی داشته اند؟ بدین ترتیب، هدف اصلی این پژوهش مقایسه تطبیقی عناصر تصویری و بصری نگارة معراج حضرت محمد)ص( در دورة تیموری و صفوی با تاکید بر تاثیرات عرفان در هر دوره است. روش تحقیق از لحاظ ماهیت و روش اجرا، توصیفی-تحلیلی و از نظر هدف، بنیادی است. روش جمعآوری اطلاعات به شیوة اسنادی و کتابخانهای انجام شدهاست. جامعه آماری: تعداد 3 نگاره از نگاره های معراج مصورسازی شده در دورة تیموری؛ از جمله )معراجنامة میرحیدر، خاوراننامة ابن حسام خوسفی و خمسة نظامی( و تعداد 3 نگاره معراج از دورة صفوی؛ ازجمله )خمسة تهماسبی، هفت اورنگ جامی و فالنامه( انتخاب شده است. نتایج به دستآمده حاکی از آن است که معراجنگاریها و نسخههای معراج مصور شده در هر دوره متناسب با محیط جدید کتابنگاری و سلیقة حامیان آن و همچنین گرایشات دینی و عرفانی و با توجه به تمایل سفارشدهندگان هر نسخه، با وجود یکسان بودن عناصر تصویری موجود در نگاره ها، تفاوتهایی در نحوة ترسیم آنها و همچنین عناصر بصری وجود دارد که میتوان با مطالعة زمینه های فکری و مذهبی جامعه و با توجه به دقت نظر نگارگر آنها را شناخت که در این پژوهش عوامل تصویری و بصری در نگاره های معراج هر دوره کشف شده و داخل جداولی جایگذاری شدند.
In the history of Islamic culture, art and civilization, the subject of the ascension of Prophet Muhammad (PBUH) has always been of interest. Artists are also among those who have illustrated this religious belief throughout the ages. So that in every historical period, according to the spiritual thoughts, the taste of patrons and kings, and religious beliefs, as well as the taste of painters, several versions of the Ascension of the Prophet (PBUH) have been drawn. Due to the presence of fixed factors such as (Prophet, Baraq, Angels, Gabriel, etc.), various factors have caused differentiation between the images of each period. Among the most important illustrated versions of the Prophet's ascension, we can mention the Timurid and Safavid ascension paintings, which are of high value. Therefore, the main question raised is: What are the differences between visual and visual elements in the pictures of the ascension of the Prophet (PBUH) in the two Timurid and Safavid periods with regard to mystical influences? Thus, the main goal of this research is a comparative comparison of visual and pictorial elements of the Ascension of Prophet Muhammad (PBUH) in the Timurid and Safavid periods, emphasizing the effects of mysticism in each period. The research method is descriptive-analytical in terms of its nature and execution method, and fundamental in terms of its purpose. The method of collecting information was done in a documentary and library way. Statistical population: number of 3 paintings of the Meraj illustrated in the Timurid period, including: (Meraj-Nameh of Mir Haidar, Khavarannameh of Ibn Hossam Khosfi and Khamseh Nizami) and 3 pictures of Meraj from the Safavid period, including: (Khamseh Tahmasabi, Haft Orang Jami and Falnameh) have been selected. The obtained results indicate that: the illustrated books and versions of the books in each period are suitable for the new book writing environment and the taste of its patrons, as well as the religious and mystical trends and according to the desire of the order. The authors of each version, despite the fact that the visual elements in the pictures are the same, there are differences in the way they are drawn as well as visual elements, which can be found by studying the intellectual and religious backgrounds of the society and considering He recognized the accuracy of the painter's opinion. In this research, visual and visual factors were discovered in the Ascension paintings of each period and placed in tables.