چکیده:
سابقه و هدف: نوجوانان و جوانان بیش از هر قشر دیگری در معرض قسمهای مختلف تهاجم فرهنگی غربی قرار دارند و بسیاری از مفاهیم ذیل تهاجم فرهنگی مانند آزادی جنسی بدین دلیل است که افراد از پیامدهای منفی آن آگاهی ندارند. بنابراین ممکن است با تبیین پیامدهای منفی آزادی جنسی، نگرش و دیدگاه جامعۀ ایرانی بهویژه قشر جوان نسبت به این پدیدۀ مذموم تغییر یابد و بستر لازم برای مقابله با آزادیهای مطلق جنسی فراهم گردد. پژوهش حاضر با هدف ارائۀ الگویی جهت تبیین پیامدهای منفی ترویج تفکر آزادی جنسی غربی در کشور انجام شده است.
روش کار: روش اصلی این تحقیق فراترکیب کیفی است که در آن از طریق جستوجوی کلیدواژههای مرتبط، مطالعات پیشین دربارۀ پیامدهای آزادی جنسی استخراج شد. در ادامه شاخصهای شناساییشده در مقالات مختلف کدگذاری شد و با دستهبندی کدها موضوعات اصلی به دست آمد. با استفاده از رویکرد فراترکیب، الگویی مفهومی شامل سه بعد اصلی، پنج مضمون و 37 کد به دست آمد. سه بعد اصلی شناساییشده شامل پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی-فرهنگی بود. در این پژوهش همۀ موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: رتبهبندی عوامل نشان داد که پیامدهای اجتماعی-فرهنگی اهمیت بیشتری داشت و پیامدهای خانوادگی و فردی بهترتیب در رتبههای بعدی قرار داشتند. همچنین محاسبۀ ضریب کاپا کوهن، ضریب هولستی، ضریب پی اسکات و ضریب آلفای کرپیندروف نشان داد که الگوی بهدستآمده در این تحقیق اعتبار مناسبی داشت.
نتیجهگیری: هدف دولتهای غربی از ترویج تفکر آزادی جنسی در کشورهای اسلامی تاثیرگذاری بر باورهای فرهنگی و رفتارها و هنجارهای اجتماعی است. با ترویج تفکر آزادی جنسی، زمینه و بستر لازم برای نفوذ و نهادینهسازی سایر هنجارهای غربی در جامعه نیز فراهم میآید؛ بهشکلی که میتوان آزادی جنسی را دروازهای جهت ورود دیگر ارزشهای غربی در نظر گرفت که اغلب در تضاد کامل با فرهنگ و اندیشۀ اسلامی قرار دارد.
Background and Objective: Adolescents and young people are more exposed to various forms of Western cultural aggression than any other class, and many of the following concepts of cultural aggression, such as sexual freedom, are due to people’s unawareness of their negative consequences. Therefore, explaining the negative consequences of sexual freedom, the attitude and views of Iranian society, especially the youth, towards this reprehensible phenomenon may change and provide the necessary basis for confronting absolute sexual freedoms. The present study aimed to provide a model to explain the negative consequences of promoting Western sexual freedom thinking in the country. Methods: The method used in the present study is qualitative meta-combination in which, by searching for the related keywords, previous studies on the consequences of sexual freedom were found. Then, the identified indicators were coded in different articles and by categorizing the codes, the main themes were identified. Using the meta-combined approach, a conceptual model including three main dimensions, 5 themes and 37 codes were obtained. The three main dimensions identified included individual, familial, and socio-cultural consequences. In the present study, all the ethical considerations were observed and the authors reported no conflict of interests. Results: In addition, the ranking of factors showed that socio-cultural outcomes are more important and family and individual outcomes are in next in rank, respectively. Also, the calculation of Kappa Cohen coefficient, Holstie coefficient, P-Scott coefficient and Kerpindroff alpha coefficient showed that the model obtained in this research has an acceptable level of validity. Conclusion: The goal of Western governments in promoting the idea of sexual freedom in Islamic countries is to influence cultural beliefs and social behaviors and norms. By promoting the thought of sexual freedom, the necessary ground and platform for the penetration and institutionalization of other western norms in the society is also provided in such a way that sexual freedom can be considered as a gateway for the entry of other western values which are often in complete conflict with Islamic culture and thought.