چکیده:
سابقه و هدف: از لحاظ نروبیولوژیک گریه وسیلهای برای ابراز ناراحتی و غمگینی است که نشاندهندۀ به اوج رسیدن برانگیختگی هیجان است و موجب تغییر نظام خودمختار میشود. در این پژوهش با مروری استنتاجی بر مفاهیم گریه در علوم اعصاب، روانشناسی و قرآن و حدیث به بررسی ارتباط گریه بر امام حسین (ع) و اثر بهبودی آن بر شبکۀ شناخت و هیجان مغز پرداخته شده است.
روش کار: پژوهش حاضر مطالعهای کتابخانهای - توصیفی است و برای گردآوری اطلاعات از کلیدواژههای گریه، اثرات فیزیولوژیک گریه، اثرات نوروبیولوژیک گریه و اثرات روانشناسی گریه بدون محدودکردن سال چاپ در منابع جستوجوی گوگل اسکولار، پابمد و اسکوپوس استفاده شد. همچنین در متون اسلامی تکیه بر اطلاعات جمعآوریشده از کتب حدیث و قرآن و نیز نرمافزارهای قرآنی و حدیثی و تفسیری بود که با تحلیل محتوا به بررسی متون پرداخته شد. مولفان مقاله هیچگونه تضاد منافعی گزارش نکردهاند.
یافتهها: بهدنبال گریه، دستگاه هیجانی و روانی فرد به حالت تعادل و طبیعی برمیگردد. انسان در مواجهه با مسائلی که به او آسیب میزند یا از پاداش دورش میکند دچار وضعیت روانی منفی ارزشی میشود. اگر احساسات منفی در فرد استمرار یابد مانند شرایط استرس مزمن، دستگاه هیجانی بهسمت ناهنجاری و اختلال پیش میرود؛ گریه میتواند وسیلهای برای تخلیۀ این احساسات منفی باشد. گریستن با تحریک فعالیت سلولهای آینهای موجب تقویت روابط انسانی و بینفردی نیز میشود و بهعنوان سازوکاری مبتنی بر مبانی تکاملی در جهت نزدیکتر کردن افراد به یکدیگر عمل میکند. گریه اطلاعات قابل اعتنایی در باب نیازها، تعلقهای اجتماعی و سرسپردگیهای میان افراد در اختیار ما قرار میدهد. شهادت مظلومانه و جگرسوز امام حسین (ع)، فرزندان و یارانش و اسارت خانوادهاش هر انسانی را غمگین میکند و به گریه میاندازد.
نتیجهگیری: عزاداری و گریه بر اباعبدالله (ع) بهدلیل پاداشهای بیبدیلی که خداوند وعده داده است، علاوه بر اینکه هیجانات منفی را تخلیه میکند موجب القای احساس مثبت بهدلیل تحریک دستگاه پاداشی میشود؛ بنابراین در این شرایط فرد بیشتر از هر زمانی بهسمت داشتن ذهنی سالمتر پیش میرود.
Background and Objective: Neurobiologically, crying is a means of expressing sadness, which indicates the height of arousal and changes the autonomic system. In this study, with an inferential review of the concepts of crying in neuroscience, psychology and the Quran and hadith, the relationship between crying for Imam Hussein (pbuh) and its healing effect on the cognitive and emotional network of the brain was investigated. Methods: The current research is a library-based descriptive study and for data collection, the keywords crying, physiological effects of crying, neurobiological effects of crying and psychological effects of crying were used without limiting the year of publication on Google Scholar, PubMed and Scopus databases. Also, Islamic texts relied on data collected from Hadith collections and the Quran, as well as Quranic and Hadith software and commentaries, which were analyzed through content analysis. The authors of the article reported no conflict of interest. Results: Following crying, the emotional and psychological system returns to balance and normality. Mental state shifts to negative value when humans are close to punishments or away from rewards. The emotional system will be disturbed if the negative mood or stress becomes chronic. Crying can be a way to discharge negative emotions and distress. It stimulates the activity of mirror neurons and enhances the interpersonal relationships and acts as a mechanism based on evolutionary principles to bring people closer to each other. Crying provides us with important information about the needs, social affiliations, and commitments of individuals. Victimized and bitter martyrdom of Imam Hussain (pbuh), his children and companions, and his family's captivity can make everybody weep. Conclusion: Mourning and crying for Imam Hossein (pbuh) because of the beautiful rewards that God has promised, not only releases the negative emotions, but also induces positive feelings due to stimulation of the reward system. Thus a person that is crying for Imam Hossein (pbuh) will have healthier mind.