چکیده:
زمینه و هدف: در میان شاعرانی که پس از انقلاب اسلامی ظهور کرده اند، مرتضی امیری اسفندقه از اعتبار قابل توجهی برخوردار است. او غالبا به موضوعات دینی و غنایی پرداخته است؛ بنابراین اشعار او در سطوح گوناگون قابل تحلیل است. در میان نظریه های گوناگون، که مقولۀ سبک را بررسی کرده اند، سبک شناسی لایه ای در تحقیقات دهه های اخیر بارها مورد استفاده قرار گرفته است. هدف و مسئلۀ اصلی در پژوهش پیش رو، بررسی سبک فکری سروده های مرتضی امیری اسفندقه در چهار لایۀ آوایی، لغوی، گفتمانی و بلاغی است تا به این سوال پاسخ داده شود که مهمترین گفتمانهای موجود در سروده های شاعر کدام است؟ روش مطالعه: این تحقیق با استناد به منابع کتابخانه ای و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. یافته ها: در سطح آوایی، امیری با استفاده از جناس و بازیهای آوایی، بخشی از مفاهیم ذهنی مورد نظر خود را به مخاطب انتقال داده است. در لایۀ لغوی، کلمات به کاررفته در اشعار عمدتا عینی، نشاندار و صریح هستند و کارکرد اصلی آنها تبدیل معقولات به محسوسات و تسهیل فرایند درک مخاطب است. واکاوی لایۀ گفتمانی نشان میدهد امیری باورهای ایدئولوژیک مورد نظرش را تشریح کرده و به سویه های عاشقانه نیز پرداخته است؛ همچنین در سطح بلاغی، صور خیالی تشبیه و استعاره، اصلیترین عناصر ادبی محسوب میشوند. نتیجه گیری: بررسی لایه های چهارگانۀ اشعار امیری نشان میدهد که او همواره سعی کرده است از ظرفیتهای کلمات استفاده کند تا مفاهیم دینی و ایدئولوژیک و نیز عاشقانه را به مخاطبان خود انتقال دهد.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Among the poets who appeared after the Islamic revolution, Morteza Amiri Esfandaghe has a significant reputation. He often deals with religious and, of course, lyrical topics. Therefore, his poems can be analyzed at different levels. Among the various theories that have examined the category of style, layered stylistics has been used many times in recent decades of research. The main goal and issue in the current research is to examine the intellectual style of Morteza Amiri Esfandaghe's poems in four phonetic, lexical, discourse and rhetorical layers in order to answer the question, which are the most important discourses in the poet's poems?
METHODOLOGY: This research is based on library sources and descriptive-analytical method.
FINDINGS: At the phonetic level, Amiri has conveyed part of his desired mental concepts to the audience by using puns and phonetic games. In the lexical layer, the words used in the poems are mostly objective, symbolic and explicit, and their main function is to transform the sensible into the sensible and facilitate the audience's understanding process. The analysis of the discourse layer shows that Amiri has explained his ideological beliefs and has also dealt with romantic aspects. Also, at the rhetorical level, imaginary forms of simile and metaphor are considered the main literary elements.
CONCLUSION: Examining the four layers of Amiri's poems shows that he has always tried to use the capacities of words to convey religious and ideological concepts as well as romance to his audience.