چکیده:
با گذشت زمان و پیدایش نسلهای جدید در کنار تغییرات شرایط و مقتضیات داخلی و بینالمللی، بوجود آمدن پارهای از مسائل و مشکلات در کشورها، امری بدیهی است، چرا که ساختارها، مدلها، الگوها و فرآیندهای موجود، قادر به پاسخ مناسب به نیازها و تقاضاهای جدید نیست در این مرحله معمولا کشورهای توسعه یافته، از تغییر ساختارها و فرآیندهای موجود که منجر به رفع بخش عظیمی از مشکلات پیش آمده میشود، استقبال کرده و آنها را بروزرسانی مینمایند. کشور ایران نیز در دهههای اخیر با تقاضاهای جدید از سوی نسلهای جدید مواجه شده است که فرسودگی ساختار موجود، واقعا پاسخگوی آنها نبوده و منجر به پیدایش مشکلاتی شده است. این پژوهش در پی ارائه مدلی نوین برای اداره کشور است که با تغییرات سازنده و متناسب با ریشههای دینی و قانونی کشورمان و با تکیه بر قدرت نرم بومی شده، بتواند پاسخ این پرسش را بررسی نماید: "آیا پیادهسازی مدل حکمرانی متعالی مبتنی بر قدرت نرم بومی شده، میتواند پاسخگوی همه نیازمندیهای جدید باشد و مشکلات را در حوزههای مختلف کشور مرتفع نماید؟ ". اعتقاد این پژوهش بر این است که قدرت نرم یعنی نفوذپذیری از طریق منابع معنوی مانند رفتارها، طرز تفکرها، دیپلماسی، تصمیمگیریها و قدرت نفوذ و تحت تاثیر قرار دادن دیگران. بنابراین این قدرت، به مثابهی روحی است که بر کالبد ساختارها و فرآیندهای نوین، جان بخشی داشته و اثربخشی مطلوبی را ایجاد مینماید. پاسخ به پرسش مطرح شده در قالب نتایج پژوهش چنین است: "با پیادهسازی مدل ارائه شده در پژوهش حاضر، بخش عمدهای از مشکلات موجود مرتفع شده و تقلیل مییابند و بسیاری از سرمایههای معنوی کشور در کنار سرمایههای مادی، رشد یافته و موجبات پیشرفت، توسعه و قدرتمندی داخلی و بینالمللی ایران را فراهم میآورد. ".
With the passage of time and the emergence of new generations, along with the changes in domestic and international conditions and requirements, it is obvious that some issues and problems will arise in countries, because the existing structures, models, patterns and processes are able to adequately respond to the needs and demands. It is not new. At this stage, developed countries usually welcome and update the existing structures and processes that lead to solving a huge part of the problems. In recent decades, Iran has also faced new demands from new generations, which the weariness of the existing structure has not really responded to them and has led to the emergence of problems. This research seeks to present a new model for the administration of the country, which can examine the answer to this question: "Is the implementation of the transcendental governance model based on soft power, with constructive changes that are appropriate to the religious and legal roots of our country and based on localized soft power?" Localized, it can respond to all new needs and solve problems in different areas of the country?" The belief of this research is that soft power means permeability through spiritual resources such as behaviors, ways of thinking, diplomacy, decisions and the power to influence and influence others. Therefore, this power is like a soul that gives life to the body of new structures and processes and creates a desirable effectiveness. The answer to the question raised in the form of research results is as follows: "With the implementation of the model presented in the current research, most of the existing problems are solved and reduced, and many spiritual capitals of the country, along with material capitals, have grown and caused progress and development. And it provides Iran's domestic and international strength.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش در پی ارائه الگویی نوین برای اداره کشور است که با تغییرات سازنده و متناسب با ریشه های دینی و قانونی کشورمان و با تکیه بر قدرت نرم بومیشده ، بتواند پاسخ این پرسش را بررسی کند: «آیا اجرای الگوی حکمرانی متعالی مبتنی بر قدرت نرم بومیشده ، میتواند پاسخگوی همه نیازمندیهای جدید باشد و مشکلات را در حوزه های مختلف کشور مرتفع کند؟» اعتقاد این پژوهش بر این است که قدرت نرم ؛ یعنی نفوذپذیری ازطریق منابع معنوی مانند رفتارها، طرز تفکرها، دیپلماسی، تصمیم گیریها و قدرت نفوذ و تحت تأثیر قراردادن دیگران ؛ بنابراین ، این قدرت ، به مثابه روحی است که بر کالبد ساختارها و فرایندهای نوین ، جان بخشی داشته و اثربخشی مطلوبی را ایجاد میکند.
آنچه در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است ؛ ارائه الگویی کاربردی و قابل اجرا برای حکمرانی متعالی در ایران است که ضمن تطابق با اصول حکومت دینی و انطباق با قوانین کشور با تغییراتی در ساختارها و فرایندهای جاری و با افزایش قدرت نرم که بخشی مهم از آن قدرت ناشی از سطح مطلوب سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی به طور مستقیم با مردم جامعه در ارتباط است ، همراه خواهد بود.
pdf Presenting a two-faceted exalted governance model based on soft power, changing structures and processes 1 Soodeh Rezaei With the passage of time and the emergence of new generations, along with the changes in domestic and international conditions and requirements, it is obvious that some issues and problems will arise in countries; because the structures, patterns and processes; It is not able to adequately respond to new needs and demands.