چکیده:
تفسیری از لیبرالیسم، توتالیتاریسم و امنیت به مثابه گفتمان زیست سیاسی، هدف این مقاله است. هدف گفتمان، تولید سوژه مورد نظر است که در معیارها و الگوهای روزمره مشاهده و قابل کنترل باشد. مسیله اصلی متن حاضر، آشکارسازی چگونگی پیوند گفتمان های موجود و پیوند آن با زیست سیاست و سیاست بدن است. چگونگی تلاقی این گفتمان ها با سیاست بدن آنچنان گسترش یافته است که شامل بخش زیادی از نظریه ها و متون مختلف در قرن بیستم می شود. کاوش در این اندیشه ها نشان می دهد که گرایش ها و اقدامات یکسان ساز بدن و جمعیت، دغدغه اصلی بسیاری از گفتمان های یک سده اخیر است. الگوهای بدن اقتصادی یا بدن تولیدگر ثروت، بدن غیر یا دیگری و امنیت از دل این گفتمان ها برآمده است. تقریبا همه پژوهش های مشابه که در این زمینه به نگارش درآمده اند، متاثر از اندیشه میشل فوکو است و در متن حاضر نیز از همین روند و از روش تبارشناسی تبعیت کرده ایم. از این رو فرضیه پژوهش این است که اشکال نظام های توتالیتاریسم، لیبرالیسم/ نیولیبرالیسم و امنیت، شکل تکامل یافته زیست سیاست اند و ابتدا در فرم زیست سیاست به عرصه پا نهاده اند. در مجموع می توان گفت که نظام های بررسی شده به مثابه گفتمان و در اشکال زیست سیاسی تبلور یافته اند تا به سوژه مورد نظر در سطحی جهانی و محلی دست یابند.
The main aim of this paper is to investigate Liberalism, Totalitarianism, and security as discourses that related to Bio-Politics. The goal of discourse is making subject that is identified by his/her norms and controls in daily life. In this current text we want to reveal relation of mentioned discourses to bio-politics and body-politics. Relation of discourses to body- politics have been developing in twenty century in theories and multiple texts. On the considering this texts, legislations and actions that tending to classification of bodies and population is one of main preoccupation of discourses in recent century. Norms of economical body or body which should be a productive body of capital, other body and security comes of mentioned discourses. Part of often researches have used to Michael Foucault though, therefore in recent text we used genealogy. So, our hypothesis is the Liberalism, Totalitarianism, and security are strongly to bio-politics, and originally they comes of elements of bio-politics. Consequently, current systems has been founded as bio-political discourses, due to accruing global/ local subjects.
خلاصه ماشینی:
, جمعیت شناسان، جامعه شناسان و اقتصاددانان (Gray, 2005: 88) به همین شکل ، تحول به زیست سیاست موجب دگرگـونی در نحـوة نگـاه بـه بـدن و تغییر در واژگان شد که هر یک حامـل مناسـبات جدیـد بـر زنـدگی و بـدن شـدند کـه میتوان به شکل زیر آن را ترسیم کرد: جدول ٢- شفافیت بخشی نظام نظری فوکو بر مفاهیم مختلف در سه دوره پیشامدرن، مدرن و پسامدرن جامعه , پیشامدرن, مدرن, پسامدرن تاریخ , فرایند فردیت سازی قدرت, حاکمیت , تنبیه و مراقبت , حکومت مندی ابزار استفاده, شکنجۀ علنی, سلسه مراتبی/ بهنجارسازی/ آزمون کردن, مبتنی بر مسئولیت دانش , انحصاری, تقسیم بندی جزئی و مشخص , فراگیر اثرات , ترس از تنبیه , تقسیم بندی شده , نشان کردن/ شناسه دادن خود , ستیز برای افتخار , ستیز برای خودمختاری , ستیز برای هویت هویت , مبتنی بر اطاعت , بهنجار شده , زیباییشناسانه (حسی) مقاومت , محدود , گسترده , اتفاق فضای هویت ها سوبژکتیوته , جامع / فراگیر , شخصیشده , سوژه شده اخلاق , مطلق , مبتنی بر نظم عمومی , محلی شده حقیقت , کارکرد خدا / طبیعت , متأثر از قدرت/ رضایت , گرهخورده به هویت (Linstead, 2004: 17) صورتهای گفتمانی زیست سیاست در مجموع گفتمانهای مورد بحث در این متن ، پیش از هر چیز قالبی زیست سیاسی دارند.