چکیده:
در معماری ایران، تزیینات همیشه نقشی مهم را ایفا نموده اند و به دلیل منع شرعی صورتگری در دین اسلام، نقوش قرار دادی و انتزاعی جهت تزیین مساجد به وجود آمدند. اهمیت وجودی محراب و ضرورت مذهبی آن باعث شد که هنرمندان مسلمان، قبل از اجزای دیگر مسجد، به آن پرداخت کنند و برای تزیین آن از نقوش گیاهی و هندسی و کتیبه های قرآنی با شیوه های مختلف از جمله گچبری با نهایت دقت و ظرافت به کار برده که در این بین دوره سلجوقیان و ایلخانیان، نقطه عطفی در رشد و پیشرفت و اوج هنر گچبری و تزیین محراب به شمار می رود. در دوره سلجوقی این هنر راه تکامل خود را پیموده که از مشخصات این دوره کنده کاری و برجسته کاری و برش های عمیق همراه با استفاده فراوان از خط کوفی و ترکیب با انواع نقوش هندسی و گیاهی و فشردگی آن ها را می توان نام برد که ارزش این هنر و تنوع نقوش در این عهد باعث شد تا در دوره ایلخانیان، محراب های گسترده با انواع نقوش پرکار و پرپیچ و خم و انواع گره های هندسی و اسلیمی ها با شیوه های برجسته ، برهشته ، زبره ، مطبق و مجوف که قبلا در دوره سلجوقیان ابداع شده بود ، با مهارت تمام اجرا شود و این هنر را به اصلی ترین هنر دوره ایلخانیان تبدیل کرده و آن را به اوج کمال مطلوب برساند. بنابر تحقیقات انجام شده، در این مقاله ضمن بررسی عناصر تزیینی در محراب های گچبری دوره سلجوقیان و ایلخانیان عناصر تزیینی دو محراب گچبری شده مسجد شاه ابوالقاسم یزد، در دوره سلجوقی و مسجد جامع ابرکوه در دوره ایلخانی، مورد بررسی و تطبیق قرار داده می شود .
In Iranian architecture, decorations have always played an important role, and due to the prohibition of painting in the Islamic religion, conventional and abstract motifs were created to decorate mosques. The existential importance of the mihrab and its religious necessity caused Muslim artists to pay attention to it before other parts of the mosque and to decorate it with plant and geometric motifs and Quranic inscriptions with various methods, including plastering, with the utmost precision and elegance. Borde, which is considered a turning point in the growth and development and the peak of the art of plastering and decorating the altar between the Seljuk and Ilkhanid periods. In the Seljuk period, this art has developed its way, and the features of this period include carving, embossing, and deep cuts, along with the extensive use of Kufi script, and the combination with all kinds of geometrical and plant motifs and their compactness. This art and the variety of motifs in this covenant caused that in the Ilkhanid period, wide altars with all kinds of rich and intricate motifs and all kinds of geometrical knots and salamis with prominent, braheshte, zabre, motabag and majof methods that were previously in the period It was invented by the Seljuks, and it was performed with full skill and turned this art into the main art of the Ilkhanid period and brought it to the desired level of perfection. According to the research done, in this article, while examining the decorative elements in the stucco altars of the Seljuq and Ilkhanid periods, the decorative elements of the two plastered altars of the Shah Abul Qasim Mosque in Yazd, in the Seljuq period, and the Jame Abarkoh Mosque in the Ilkhanid period, are examined and compared. .