چکیده:
اورارتوها از حدود سده نهم تا ششم پیش ازمیلاد، در اطراف دریاچههای ارومیه، سوان، چیلیدر و وان حکومت میکردند. از زمان پادشاهی «روسا دوم» استفاده از گویها و نوشتن الواح و ممهور کردن آنها رواج یافت و از اثرمهرهای مسطح و استوانهای به دست آمده اورارتویی میتوان اطلاعات بسیاری درباره آنها کسب کرد. ازمیان انواع اثرمهرهای استوانهای اورارتویی به نوعی از آنها میتوان پرداخت که متعلق به مقامی با نام «اصولی» (aṣuli) بوده است. ذکر مقام یا نام اصولیها بر اثرمهرهای گویها و الواح از محوطههای اورارتویی مانند: بسطام، آیانیس، انزاف و کارمیربلور در ترکیه دیده شده است. پیش تر پژوهشگرانی برروی این اثرمهرها پژوهشهای محدودی انجام داده و حدسهایی درباره مقام اصلی از این قبیل که اصولی شاهزاده، ولیعهد یا مقامی دیگر است زدهاند. نگارنده در این نوشته تلاش کرده است که انواع مهر اصولیها را در همه محوطهها با تاکید بر اثرمهرهای بسطام بررسی و به هفت گروه تقسیم بندی کند. درواقع، جزییات نقش موجودات اساطیری در دو سوی درخت مقدس با توجه به متن و جاسازی کتیبه میخی در بالا و پایین صحنه اثرمهرها تمایزاتی ایجاد میکند. برخی از اثرمهرهای اصولیها برای نخستین بار انتشار مییابند. پیش تر از این پیشنهادهایی درباره این که اصولی میتوانسته شاهزاده، ولیعهد یا مقام دیگری باشد، ارایه شده است. در این نوشته، نگارنده دلایل و احتمالاتی برای این که اصولی مقامی اداری و احتمالا مهردار بوده ارایه میکند که شاید گاهی میتوانسته شاهزاده نیز باشد؛ چراکه اصولیهایی که نام پدرهایشان قابل قرایت هستند، شاه نبودند؛ بلکه مهر آنها جهت رسمیت بخشیدن استفاده میشده است. هم چنین این احتمال وجود دارد که مهرهای کاملا مشابه که در محوطههای مختلف به دست آمده احتمالا به این دلیل است که گوی یا لوح ممهور به مهری خاص از یک محوطه به دیگری ارسال میشد.
The Urartians lived about 9th to 7th centuries B.C around the shores of four Lake Urmia,
Lake Sevan, Cildir Lake and Van Lake. The production of the sealed bullae started from
Rusa II’s reign about 713 B.C. The stamp and cylinder seal impressions on these pieces
of evidence could provide us with the wide range of data about the Urartians. There
are some recognized cylinder seal impressions on some bullae and tablets belong to
the Urartian official called asuli. This official is mentioned in the seal impressions from
several Urartian sites including Bastam, Ayanis, Anzaf and Toprakkale. Some studies
and contributions have been taken place on who these asulis could be the crowned
princes or the officials. The question of who were asulis and from which sites their seal
impressions are discovered aer significant issue as there are several pieces of evidence
discovered. Also, there was the question of the possible difference between the seals and
their inscriptions and motifs. Also, the difference between their seal impressions and
the variety of their seals were significant questions. It is the aim of this paper to put the
different seal impressions of asulis in different groups and subgroups according to the
detail of the illustrated mythical scenes of the griffins or genies in two sides of a sacred
tree and the position of the inscription above and below this scene and the difference
in the inscriptions. Additionally, the author provides the readers with the reasons she
thinks asuli is not the crowned prince but a trusted official who had the permission to
deliver commands and massages. The research has been fulfilled by both library and
field work.