چکیده:
در یک مقایسه و بررسی اجمالی میان متون و منابع الاهیدانان مسلمان و مسیحی روشن میشود
که مفهوم ایمان در نظر مسلمانان، تحول چشمگیری به خود ندیده است. در مقابل، مفهوم ایمان
میان اندیشه های الاهی دانان مسیحی به ویژه در دورة معاصر، دستخوش تغییر و تحولاتی بسته بره
امواج مختلف فکری و فلسفی ایشان بوده است. از سوی دیگر، یکی از عوامل مهم شکل گیری
الاهیات لیبرال را میتوان در تجربه دینی جستجو کرد. ایمان در الهیات لیبرال مسیحی با
تغییرات مفهومی و ماهوی مواجه است. معنای دلبستگی واپسین، تجربه دینی، مشارکت در
ملکوت خداوند از این دسته اند. از کلمات علامه طباطبایی به خوبی میتوان به یک اسلوب در
مورد تعریف ایمان و لوازم آن رسید. از منظر ایشان، آنچه در ایمان به طور خلاصه عنصر محوری
محسوب میشود، التزام به داشتههای قلبی است. از این رو تفاوت محوری این نگرش با لیبرال ها
را در همین التزام میتوان یافت.
خلاصه ماشینی:
اينکه علامه چـه مبـاني و پايـه هـايي را براي ارائه تصويري از مفهوم ايمان معتبر ميداند؟ در اين مرحلـه ، بيشـتر از تحليـل و لوازم کلمات ايشان بهره مند ميشويم و در گام دوم ، با استفاده از ابـزار نقـد و داوري، بـه اشـکالات مفهـوم ايمـان در الهيـات مسـيحي ليبـرال از منظـر علامـه طباطبـايي ميپردازيم .
1 ايمان ، التزام به لوازم عملي در ابتدا مراد علامه طباطبايي را از عمل و کار بيان مـيکنـيم و سـپس بـه رابطـه ي ايمان و عمل و نقش عنصر عمل در تحقق جوهر ايمان ميپردازيم : عمل و «کار» مجموعه اي است از حرکات و سکنات کـه انسـان بـا شـعور و اراده ً براي رسيدن به يکي از مقاصد خود، روي ماده انجام مي دهد و طبعا هر عملي مرکـب از صدها و هزارها حرکات و سکنات بوده و يک واحد حقيقي نيست ، ولي نظر به يکي بودن مقصد، صفت وحدت به اين حرکات و سـکنات مختلفـه داده ۰ و او را بـا رنـگ يگانگي رنگين ميکنيم .
با اين توضيح که : علامه طباطبايي با استشهاد بر آيه ي ٣۸ سوره ي مبارکه بقره ، اين طور نتيجه ميگيرد که اين امکان وجود دارد که کسي ايمان داشته باشد اما از تمام آثار آن بهره نبرد و ايـن در زماني است که از مراتب ضعيف ايمان برخوردار باشـد ماننـد منـافقين کـه ايمـان ظاهري آن ها، موجب ملحق شدنشان در مسلمانان و جاري شدن احکام نکاح و ارث و...