چکیده:
وهابیت بهعنوان مذهب اصلی و رسمی در عربستان سعودی در سالهای اخیر، دچار تغییرات اساسی در تعالیم خود شده است. رشد و سرعت این تغییرات در سالهای آینده قطعا موجب افول وهابیت خواهد بود. سه علت اصلی برای تحقق افول وهابیت وجود دارد. 1.تفریطگرایی: بر اساس فشارهای کشورهای غربی به عربستان و اتهام به افراطگرایی، اکنون عربستان برای رفع این تهمت، سعی دارد با تعبیر اعتدالگرایی، بسیاری از تعالیم وهابیت را نفی و از اجرای آن جلوگیری کند. 2.غربگرایی: پادشاهان سعودی، توسعه مملکت عربی را در گرو ارتباط و حمایت کشورهای غربی، خصوصا آمریکا و بریتانیا میدانند. ازاینرو در مواردی که تعالیم وهابیت، مضر ارتباط و حمایتهای غربی باشد آن را ترک میکنند. 3.چشمانداز 2030، طرحی است که مورد پذیرش محمد بن سلمان میباشد و در صدد اجرای آن است. تحقق اهداف این طرح در گرو وضع قوانینی است که توسط شیوخ وهابی، حرام اعلام شده و اجرای آن به منزله نادیدهگرفتن احکام وهابیت در آن مسائل خواهد بود. افول وهابیت بهمعنای استحاله میباشد و طی آن، وهابیت نفوذ خود در امور اجتماعی و حکومتی را بههمراه دارد، ولی دچار تغییرات اساسی و ریشهای در اندیشه و مذهب شده و تفاوتهای بسیاری با حقیقت خود در سالهای ابتدای دوره سوم وهابیت خواهد داشت.
The Wahhabi, as the formal denomination ruling in Saudi Arabia, has suffered fundamental changes in his teachings. The speed of these changes will cause the decline of Wahhabism. There is three reason for this prospect: 1- overreaction: after the pressures coming from the western powers on Saudi Arabia because of Wahhabi ideology, the Saudi monarch is going to undergo drastic changes in Saudi doctrines, trying to appease the west. 2- westernization: the Saudi monarch maintains that the path of progress in Saudi Arabia cross from the western countries, especially America and the Great Britain. 3- the 2030 project: launched by MBS, this Project necessitate some rules that contradict Wahhabi teachings. This will cause a kind of clash between these two wings of power. The decline of Wahhabism means undergoing drastic changes that is far different from the third period of Saudi establishment.
خلاصه ماشینی:
میپردازد: ویظهر من سیرة العلاقة بین العلماء والحکام السعودیین أن ثمة تحالفا مصیریا غیر قابل للفکاک بین الوهابیة والعائلة المالکة بما یجعل التلاحم بینهما ضرورة مشترکة ، إذ إن بقاء أحدهما متوقف علی بقاء الآخر والعکس صحیح ، ما یجعل خیار التمسک بالوهابیة من قبل العائلة المالکة خیارة إستراتیجیة ومصیریة ؛ از گذشته روابط بین علما و حاکمان سعودی این مطلب به دست میآید که هم پیمانی راهبردی، قابلیت ایجاد جدایی میان وهابیت و خاندان سعودی را ندارد؛ زیرا همبستگی میـان آن دو ضرورتی مشترک بوده و بقای هر یـک ، متوقـف بـر بقـای دیگـری اسـت و موجـب می شود تـا تصـمیم حاکمیـت بـر تمسـک بـه وهابیـت یـک تصـمیم اسـتراتژیک و 1 راهبردی باشد.
البته دیدگاه حاکمیـت عربسـتان بـه وهابیـت بـه عنوان جزئـی از مشـروعیت دولـت در دوران اخیر، متفاوت با سنوات ابتدایی و دوره اول وهابیت است و قطعً ا از حرارت و شـدت آن کاسته شده است ، همان گونه که نویسنده کتاب ما بعد السلفیة این چنـین بـه آن اشـاره میکند: إن اللحظة التاریخیة التی کانت السلطة تشعر فیها بحاجتها إلی السلفیة کجزء من شرعیة الدولة الدینیة (الحالة السعودیة ) لا تبدو محافظة علی نفس وهجها؛ همانـا لحظه تاریخی که قدرت در آن احساس نیاز به سلفیت [وهابیـت ] بـه عنوان جزئـی برای شرعیت دولت دینی (وضع دولت سعودی) می نمود به همـان صـورت سـابق 3 خود با حرارت باقی نمانده است .