چکیده:
زمینه و هدف: تطبیق آرا و اندیشه های مولانا با آرا و اندیشه های سخنوران و اندیشمندان سده های بعد، با هر زبان و از هر جامعه ای همواره کاری معمول و پسندیده بوده است که توسط پژوهشگران حوزه ادبیات تطبیقی انجام پذیرفته است. در این میان مقایسه اندیشه های آنه ماری شیمل ـ شرقشناس و مولاناپژوهش آلمانی ـ بویژه در بحث «وحدت وجود» مغفول مانده بود که نویسندگان این جستار بر آن شدند موضوع یادشده را با مقابله منظومه «نغمه نی» اثر شیمل با آثار منظوم و منثور مولوی به سرانجام برسانند. روش مطالعه: از آنجا که پژوهش حاضر بر اساس مطالعه نظری بنا نهاده شده، شیوه جستجو در آن فیشبرداری از روی منابع کتابخانه ای و دیگر منابع معتبر علمی صورت پذیرفته است و روش انجام تحقیق توصیفی – تحلیلی است. یافته ها: آنه ماری شیمل سوای اینکه در انجام تحقیقات شرقشناسانه خود بسیار متاثر از فرهنگ فلسفی-عرفانی اندیشمندان و شاعران ایرانی، بویژه مولانا، بوده است، در انشای منظومه «نغمه نی»، که مجموعه ای از غزلیات متنوع اوست، مباحث عرفانی و شهودی را نیز به تصویر درآورده است. این اثرپذیری تا جایی است که شیمل بسیاری از نمادها و نشانه های آثار مولانا را نیز در این راستا، در تصاویر ادبی خویش به استخدام درآورده و سخن را با آنان آذین بسته است. نتیجه گیری: نغمه نی همچون آیینه ای شفاف، مباحث ذوقی و معرفتی عارفان ایرانی -بویژه مولانا- را از خود ظهور و بروز میدهد. مرکز توجهات شیمل در این دفتر، مسئله وحدت وجود و متعلقات این بحث یعنی «وحدت در کثرت» و «کثرت در وحدت» است. شیمل حتی در تبیینهای شاعرانه مولانا از این موضوع (وحدت وجود) از نماد و تمثیلهای متنوع وی در «مثنوی»، «غزلیات شمس» و «فیه مافیه» فراوان بهره برده است.
BACKGROUND AND OBJECTIVES: Comparing the opinions and thoughts of Rumi with the opinions and thoughts of the orators and thinkers of the following centuries, with any language and from any society, has always been a common and popular task that has been done by researchers in the field of comparative literature. In the meantime, the comparison of the thoughts of Anne Marie Schimmel - the German Orientalist and Maulana scholar - was neglected, especially in the discussion of "unity of existence", which the authors of this essay decided to discuss the mentioned topic by comparing the system of Schimmel's "Naghme Ney" with the poetry and prose works of Molavi.
METHODOLOGY: Since the current research is based on a theoretical study, the search method is phishing from library sources and other reliable scientific sources, and the research method is descriptive-analytical.
FINDINGS: Anne-Marie Schimel, apart from being very influenced by the philosophical-mystical culture of Iranian thinkers and poets, especially Rumi, in the composition of "Naghme Ney", which is a collection of her various lyrical poems, discusses mystical and intuitive topics in her Orientalist research. is also depicted. This effectiveness is to the extent that Shimel employed many symbols and signs of Rumi's works in this direction in his literary images and embellished the speech with them.
CONCLUSION: The Naghme Ney, like a transparent mirror, reveals the taste and knowledge topics of Iranian mystics - especially Rumi. The center of Schimel's attention in this book is the issue of the unity of existence and the implications of this discussion, namely "unity in plurality" and "plurality in unity". Even in the poetic explanations of Rumilan, Shimel has made use of his various symbols and similes in his "Masnavi", "Ghazaliat Shams" and "Fih Mafih" in his poetic explanations.