چکیده:
سلفیه از فرقههای تازه بنا شده که خود را تابع سلف صالح میدانند و اهتمام بر احیای سنت و شیوه سلف صالح و تبعیت از پیامبراسلام (صلی الله علیه وآله وسلّم) وصحابه و تابعین دارند. جریان سلفیه به گمان خود تهذیب گرایی و اصلاح طلبی عقیدتی را سرلوحه تفسیر و عقاید خود قرار داده است. زدودن پیرایه ها و تعقیدات عقل گرایانه از ساحت نصوص دینی را رسالت خود دانسته و بر ظاهر گروی و فهم بسیط قرآن و سنت مبتنی بر آراء سلف صالح و بدون لحاظ نمودن منطق و اصول تفهم صحیح، تاکید دارند. ناهماهنگی تفسیری مفسران جریان سلفیه مانند ابن تیمیه، ابن کثیر و آلوسی در طیف وسیعی، نشانه تزلزل ساختار عقیدتی این جریان دارد. برای تبیین و روشن ساختن خطای آراء تفسیری آنها پرداختن به رویکرد تفسیری سلفیه ضرورت دارد. فهم روشهای تفسیری و انتخاب روشهای صحیح و چگونگی استفاده از احادیث به شیوه درست از اهداف مهم این پژوهه میباشد. از مهمترین یافته های این تحقیق آن است که سلفیه در تفسیر آیات قرآن و از جمله آیات رویت خداوند، خود را پای بند به آیات صحابه و تابعین میدانند. ازنظرآنها عقل جایگاهی ندارد و برای آن حجتی قائل نیستند. سلفیها پیوسته به ظاهر آیات تمسک کرده و ساختار تفسیری آنها احادیث میباشد. ظاهرگرایی و جمود آنها بر ظاهر قرآن، از اصلیترین عوامل نقصان روش آنان است. این مقاله با روش توصیفیتحلیلی و استناد به کتب معتبر، تدوین شده تا به طور تفصیلی به بیان دلائل ونقد آن از درون آیات قرآن و روایات بپردازد.
Salafiyyah is one of the newly formed sects that consider themselves subordinate to Salaf Salih, and they follow the Prophet and Companions. The Salafist movement has put the refinement of ideological reformism at the top of its beliefs, removing rationalist beliefs from the field of religious texts as its mission, and they emphasize the simple appearance and understanding of the Qur'an and the Sunnah based on the opinions of the righteous Salaf without regard to logic and the principles of correct understanding. The interpretative inconsistency of the commentators of the Salafi movement, such as Ibn Taymiyyah, Ibn Kathir, in a wide range, is a sign of the weakening of the ideological structure of this movement. In order to explain the error of their interpretive opinions, it is necessary to deal with the interpretive approach of Salafiyyah. Understanding the methods of interpretation and choosing the correct methods and using the hadiths in the right way is one of the important goals of this research. The most important findings of the research is that the Salafists consider themselves to be faithful to the verses of the Companions and followers in the interpretation of the verses, including the verses of God's vision. From their point of view, reason has no place and they do not consider it valid. Salafis constantly adhere to the appearance of the verses and their interpretive structure is the hadiths. Their stagnation on the appearance of the Qur'an is one of the main factors of their weakness.