چکیده:
چکیدهارتباط فرهنگ اسلامی و هندی سابقه ای طولانی دارد. در این میان، تصوف و جریانهای صوفیانه سهم عمدهای در ایجاد چنین ارتباطی داشتهاند. بررسیهای تطبیقی پژوهشگران حاکی از آن است که تصوف با مکاتب عرفانی هند بویژه مکتب یوگه تعاملات نزدیکی داشته است و در مواردی می توان نوعی آمیختگی میان آن دو چه از حیث نظری و چه عملی مشاهده کرد. طریقة شطاریه که از جمله طرق مهم و مشهور تصوف در هند است، به خصوص از زمان شیخ محمد غوث گوالیاری از تمرینات عملی یوگه بیشترین تأثیرپذیری را داشته است. پژوهش حاضر با مطالعة تحلیلی و تطبیقی به روش کتابخانهای، با تأکید بر یکی از مهمترین آثار طریقتی و عرفان عملی شطاریان یعنی جواهر خمسة شیخ محمد غوث گوالیاری، ضمن توضیح روش مراقبه در این طریقه، حالات گوناگون بدن (آسَنَه) در مکتب یوگه را بر اساس متنِ یوگهسوترههای حکیم مشهور پتنجلی بررسی کند و مشابهتهای آن با روشهای عملی مراقبه در طریقة شطاریه را که می تواند حاکی از تأثیرپذیری از روشهای مراقبه و آسنه های یوگه باشد، نشان دهد.
AbstractThe connection between Islamic and Indian culture is undeniable. Meanwhile, Sufism and Sufi Tariqats have played a major role in creating such a relationship. The comparative researches indicate that there have been effects between Sufism and Indian religions and schools and there is the integration of some rituals and practices among Sufism and especially the Yoga school. Shattariyyah Tariqah in India, especially since the time of Sheikh Mohammad Ghowth-e Gwaliari, has had the most influence and integration with the practical exercises of Yoga. The present research, with an analytical and comparative study in a library method- with an emphasis on one of the most important works of Shattarian Tariqat and practical mysticism namely Jawaher-e Khamseh by Sheikh Mohammad Ghowth Gwaliari- while describing meditation and body various postures (asanas)- based on the text of the famous sage Patanjali's Yoga Sutras- has investigated its similarities and influences in the Shattariyyah Tariqah and the Yoga school.