چکیده:
هدف این پژوهش تبیین وتحلیل تجارب عقلانی از دیدگاه افلوطین بر مبنای ادراک زیبایی به منظور تعالی بخشی به تجارب عقلانی فراگیران است. روش پژوهش توصیفی -تحلیلی و استنتاجـــی اســـــت و با بهرهگیری ازالگوی فرانکنا انجام پذیرفت. نتایج نشان دادکه نفس به عنوان یک اقنوم، زیبایی را به صورت تجربههای خودشناسی، تخیل، نیک خواهی و معرفت میشناسد و با کسب تجارب زیبایی شناسی زمینه تعالی خود و تاثیرگذاری بر دیگران را فراهم میآورد. تجربه زیباشناسی دارای نقش تعالی بخشی در فعالیتهای عقلانی میباشد و عناصر زیباییشناسی میتوانند فعالیت عقلانی را به تجربه زیباشناسی تبدیل و آن را متعالی نماید. تجربه زیباشناسی به عنوان یک شایستگی پایه، امری فراگیر، و محدود به حیطه وفعالیت خاصی نیست و دلالتهایی برای اهداف، محتوا و روشهای یاددهی و یادگیری درسطح مربیان ومتربیان وبرنامه درسی دارد. هدف غایی تعالی تجارب عقلانی افلوطین یگانگی با واحد نخستین و منشاء زیبایی و زیباییهای معقول میباشد. اهداف واسطی موثر در دست یابی به تجارب زیباشناسی عبارتند از: خودیابی، مشاهده بصری، تخیل و سکناگزینی معقولانه نفس و بصیرت درونی میباشد. این اهداف مناسب ومتناظر با مولفههای تجارب عقلانی تعالیگرا شامل: اصالت، شهود عقلی، تحول درونی، پویایی وتعمق، شوقانگیزی وشکوهمندی میباشد.
The purpose of this study was to explain and analyze the methods of aesthetic education from Plotinus' point of view based on the perception of beauty to enhance the intellectual experiences of learners. Inferential analytical research method using Frankenna's model. The results of the research showed that the soul, as a person, recognizes beauty as experiences of self-knowledge, art, love and knowledge, and by gaining aesthetic experiences, provides the ground for its excellence and influence on others. Aesthetic experience has a motivating role in intellectual activities and the elements of aesthetics can turn intellectual activity into an aesthetic experience and make it transcendent. The experience of aesthetics as a basic competency is not limited to a specific field and activity and has implications for the goals, content and teaching and learning methods at the level of educators and educators and the curriculum. The ultimate goal of Plotinus' aesthetic education is to unite with the origin of beauty and to achieve reasonable beauties. Aesthetic training methods include self-discovery, visual observation, imagination and self-deployment, and inner insight. These practices are appropriate and corresponding to the components of transcendental intellectual experiences, including; originality, intuition, inner mobility, dynamism and interaction, enthusiasm and passion.
خلاصه ماشینی:
او زندگی حقیقی را دارای زیبایی میداند و این زندگی در حوزه عقل قابل تحقق میدانست و زندگی های دیگر ناقص زشت و تصاویری از زندگی و در مواردی عدم زندگی میدانســـت (٢٠١٠,Plotinus) بنابراین ، نظر به وجود پیوند مســـتحکم عقل و زیبایی و حیات معقول از نظر افلوطین پژوهش در اندیشه او به عنوان فیلسوفی نوافلاطونی ضرورت مییابد.
انتون ٢ در پژوهش خود با موضوع "کارکرد هنر و زیبایی نزد افلوطین " زیباییشناسی و هستیشناسی و معرفت شناسی را تفکیک ناپذیر، و زیبا شدن را وسیله کسب معرفت میداند، و با زیبا شدن هستی و معرفت برای نفس تحقق می یابد او هنر را صورت معقولی میداند که در اندیشه هنرمند قرار دارد و هنرمند آن را در ماده تحقق می بخشد.
در مرتبه دوم نظام فیض ، نفس کلی قرار دارد که واسطه عالم معقول و محسوس است و وجود او نتیجه لبریزی و فیضان عقل است نفس فردی اگر از زیبایی عقل بهره مند شود به منشا زیبایی تشبه پیدا میکند و برای رسیدن به اصل زیبایی باید خالص تزکیه شود و در مرتبه سوم طبیعت و ماده یا هیولا پایین ترین مرتبه میباشد که هستی ظاهری یا لاوجود و بنیاد زشتی است .
افلوطین مراحل خودیابی را سه مرحله میداند: مرحله اول آگاهی از جایگاه و منزلت خویش در منظومه هســتی که مناســبات خود را با عقل و واحد نخســتین درک کند مرحله دوم تعامل وارتباط با نیروی عقلانی وآگاهی از ماهیت آفرینشگری و هستی بخشی نفس است که اونسبت به موجودات نقش حیات بخشی وتحرک بخشی دارد.