چکیده:
به رغم انتقاداتی که نسبت به آثار هرژه، نویسندهی ماجراهای تنتن، دال بر سوگیریهای نژادی و قومی مطرح است، این آثار محبوبیت خود را حفظ کردهاند، حتی نزد گروههایی که موضوع مستقیم یا غیرمستقیم این سوگیریها بودهاند. نحوهی مواجههی این خوانندگان با ماجراهای تنتن در چارچوبی قرار میگیرد که در نظریهی پسااستعماری ذیل عنوان رابطهی فرودست و فرادست تعریف میشود. در این پژوهش الگوهای مختلفی را بررسی میکنیم که هرژه برای تعریف هویت برای گروههای فرودست بهکار میگیرد. بر همین مبنا با تغییراتی در مفاهیم فرادست و فرودست، نشان میدهیم که برخلاف انتظار فرادستان، گروههای فرودست تنها مصرفکنندگان محصولات فرهنگی قدرتمداران نیستند و با استفاده از ابزارهایی که خود ایشان تولید کردهاند بر گروههای سلطه تأثیر میگذارند و موجب تغییراتی در گفتمان و جهانبینی ایشان میشوند.
Despite great criticisms addressed to Herge, the author of The Adventures of Tintin, regarding racial and ethnic biases, his works have maintained their popularity, even with groups that were directly or indirectly the subject of these biases. The way that readers encounter The Adventures of Tintin is placed within the framework that in postcolonial theory is defined as the relationship between the subordinate and the superior. In this research, we assess different models that Herge used to define the identity of subordinate groups. On the same basis, it is established that with making changes in the concepts of the subordinate and superior, and contrary to the expectations of the superior, subordinate groups are not merely the consumers of the cultural products of the powerful people. Consequently, by using the tools that have been produced by them, the subordinate influence the dominant groups and thus cause changes in their dialogues and perspectives.