چکیده:
نگارگری مکتب بخارا در امتداد مکتب هرات و تاثیرات بهزاد، شکل گرفت. محمود مذهب که از شاگردان برجسته بهزاد بود و به دستور عبیداللهخان ازبک به همراه چند تن از هنرمندان دیگر از هرات به بخارا آمده بود، تاثیرات مکتب هرات و بهزاد را با خصوصیات نقاشی محلی بخارا ادغام کرد و نگارگری بخارا، را با ویژگیهای مستقل پایه گذاری کرد. در مکتب بخارا بیشتر، موضوعات تغزلی و تاریخی به تصویر کشیده شده است. پرداختن به موضوع اصلی داستان و عدم پرداخت به حواشی از ویژگیهای بارز نگارگری بخارا است. هدف از این پژوهش مطالعه بر روی چهره انسانها در نگاره سلطان سنجر و پیرزن میباشد. این پژوهش به این پرسش پاسخ میدهد: چهره انسان در این نگاره سلطان سنجر و پیرزن به چه صورت کار شده است؟ روش تحقیق پژوهش حاضر، توصیفی ـ تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات با شیوه، اسنادی (کتابخانهای) بوده است. این پژوهش با رویکردی تاریخی به ساختار این نگاره پرداخته است. یافتههای این پژوهش نشان دهنده این است که این نگاره با ویژگیهای مستقل مکتب بخارا تصویر شده ولی همچنان تاثیرات اندکی از بهزاد در چهرهپردازی و منظرهسازی این نگاره قابل مشاهده است شده ولی همچنان تاثیرات اندکی از بهزاد در چهرهپردازی و منظرهسازی این نگاره قابل مشاهده است و با استفاده از نمادپردازی بر اختلاف طبقاتی حاکم بر سطح جامعه و ظلمی که سلطان سنجر بر مردمش روا میداشته تاکید شده است. نگارگر مذکور با مهارت این داستان را به تصویر کشیده و با استفاده از المانهایی که به کاربرده و بیان عواطف در چهره انسانها، ارتباط افراد باهم و شرح واقعه را به خوبی نشان داده است.
The school of Bukhara painting emerged along with Herat painting and Behzad’s influences. Mahmud Muzahib, who was one of Behzad’s prominent students and came to Bukhara from Herat on the orders of Obeidolah Khan Usbek, together with some other artists combined the influences of Herat and Behzad with the features of local Bukhara painting and founded Bukhara painting with independent features. In Bukhara painting, more lyrical and historical themes were depicted. Concentrating on the main theme of history and ignoring the edges are the outstanding features of Bukhara painting. The aim of this research is to find out the course of changes of human face in the illustration of Sultan Sanjar and the old woman and to understand the similarities and differences. This investigation answers the question that how the human face is depicted in the illustrations from this period. What visual change has the human face undergone in the illustration of Makhzan al-Asrar by Mahmud Muzahib that is significant? The research method of the present study was descriptive-analytical and the data collection method was documentary (library). The analysis of the work is based on the visual principles and rules used in this illustration. The results show that this illustration is depicted with independent characteristics of Bukhara painting. Nevertheless, slight influences of Behzad can be seen in the drawn faces and landscape of this illustration. The artist has skillfully depicted this story and through the use of the elements used and the expression of emotions in the human faces, he has well rendered the relationship between the people and the description of the event.