چکیده:
تجربه عرفانی نوعی تجربه شهودی و غیبی و کاملا خارج از دسترس عارفـسوژه است؛ ازهمینرو، عارف توانش ادراک کامل آن را ندارد و در تکرار کیفیت آن نیز ناتوان است. علت این ناتوانی صرفا ویژگی بیانناپذیری و کیفیت فراعقلی تجربه شهودی نیست، بلکه علت آن، نظام معنایی حاکم بر رویداد شهودی و سپس روایت آن از زبان عارفـسوژه است. نظام معنایی حاکم بر رخداد شهودی مبتنی بر تصادف است و بدون برنامه و پیشفرض، سوژه را با محیط و موقعیتی پرتنش روبهرو میکند. نظام معنایی تصادف یکی از چهار نظام معنایی لاندوفسکی است که با کیفیت تجربه عرفانی و شهودی و نیز با روایت این تجربه از زبان کلامی و غیرکلامی عارفـسوژه همخوانی دارد. مطابق نظام معنایی تصادف، عارف-سوژه در سیر پیوستار زندگی ناگهان با تجربهای ناشناخته و فراحسی برخورد میکند که با قواعد برنامهمدار زندگی عادی تفاوتهای اساسی دارد و او را در دو بعد فشارهای و گستردهای تحت تاثیر قرار میدهد. او نهتنها در مرحله رویارویی با تجربه شهودی دچار حیرت میشود، بلکه در بیان گزارش کیفیت آن نیز قواعد زبانی را نارسا مییابد. در نتیجه این فرآیند تصادفی و تنشی، سوژه با زبان کلامی و غیرکلامی خود فرم تازهای از زبان و معنا تولید میکند.
Mystical experience is a kind of intuitive-occult experience and is completely out of reach of the mystic-subject. Therefore, he doesn’t have the Perfect perception of it and is unable to repeat its quality. The cause of this inability is not only the unspeakable feature and transcendental quality of intuitive experience. but also the semantic system governing the intuitive event and then its narration by the mystic-subject. This semantic system is based on chance and without plan and presupposition, confronts the subject with stressful environment and conditions. The semantic system of chance is one of the four semantic systems of Landofsky which is consistent with mystical and intuitive experience and with the narration of this experience from the verbal and non-verbal language of the mystic. According to the semantic system of chance, The mystic of the subject, in the continuous course of life, suddenly encounters an unknown and transcendental experience that is fundamentally different from the planned rules of ordinary life and affects him in two compressive and wide dimensions.Not only will he be astonished at the stage of confrontation with intuitive experience, but he will also find the linguistic rules inexpressive in expressing its quality report.It is as a result of this random and stressful process that the subject creates a new form of language and meaning with his verbal and non-verbal language.