چکیده:
من أجل دراسة البنیة العمیقة فی النصّ لغرض تحلیل الخطاب فیه، یتطلّب الأمر دراسة البنی الدلالیّة الأولی. تعتبر الصور المعجمیّة، عاملا بنّاءً وجوهریًّا للبدء فی فهم هذه البنیة؛ فتعدّ هذه المفردات، الحجر الأساس لعملیة کشف الدلالات العامّة فی کلّ نصّ. تُستخدَم هذه الصور المعجمیّة فی التشاکل النووی، کأداة لصیاغة المسارات الصوریّة التی تساعد فی استخراج العناصر الأساسیّة فیه. تساهم عملیّة التشاکل فی استنباط التقابلات المفهومیّة الأولی، وتلعب دورًا بارزًا للوصول إلی التجمّعات الخطابیة فی الحقل الدلالی العام. عمل العالم الفرنسی "جیرداس غریماس" علی توظیف حصیلة عملیة التشاکل النوویّ، لکشف شبکة العلاقات المتقابلة فی النص ضمن المربّع السیمیائی الّذی ابتدعه لهذا الغرض فی إطار نظریّته السیمیائیّة. یقوم المربّع السیمیائی بتحدید المقولات السیمیائیّة التی تشکّل المحاور الدلالیّة فی عناصر النص والتی تصوغ الخطاب السردی فی النصّ. إنّ قصیدة "سوانح متفرّقة" للشاعر کریم معتوق تحتوی علی خطابات وبنی مختلفة ومتقابلة عدیدة لذلک شعرنا بضرورة کشف هذه البنی من خلال المربّع السیمیائی. یحاول البحث وعبر المنهج الوصفی – التحلیلی کشف التقابلات الدلالیّة ومن ثمّ الخطابات العامة عبر المربعات السیمیائیّة فی القصیدة. تمّ کشف خطابین عامّین فی القصیدة عبر مرّبعین سیمیائیّین هما: مربّع الحزن والسرور، ومربّع الخوف والأمان. کما تناول البحث شبکة العلاقات المختلفة التی تکوّن خطابات القصیدة. فأظهر مکانة العناصر، والرموز الثقافیة، والدینیة، والوطنیّة فی القصیدة وأسلوب الشاعر.
To study the deep structure in the text to analyze the discourse in it, it is necessary to study the first semantic structures. The lexical images are a constructive and essential factor to begin to understand this structure; These vocabularies are the cornerstone of the process of revealing the general connotations in each text. These lexical images are used in nuclear morphology, as a tool for formulating formal paths that help in extracting the basic elements in it. The process of morphology contributes to deducing the first conceptual encounters, playing a prominent role in reaching rhetorical groupings in the general semantic field. The French scientist Algirdas Greimas worked on employing the outcome of the nuclear morphology process, to reveal the network of opposite relations in the text within the semiotic square that he created for this purpose within the framework of his semiotic theory. The semiotic square identifies the semiotic categories that form the semantic axes in the elements of the text and that shape the narrative discourse in the text. the poem “Scattered Spaces” by the poet Karim Maatouq contains many different and opposite letters and structures, three general discourses are revealed in the poem through two semiotic squares: the square of sadness and pleasure, and the square of fear and security. The research also dealt with the different networks of relationships that make up the discourses of the poem.