چکیده:
دوره ایلخانیان مغول یکی از ادوار مهم و سرنوشت ساز تاریخ ایران محسوب میشود و بسیاری از نوآوری های فرهنگ و تمدن ایران که در دوره های بعد پدیدار گشتند پیامد تحولاتی بود که در زمان تاسیس سلسله ایلخانی با اتکا به پیشینه باعظمت ایرانیان به منصه ظهور رسید و دستاوردهای ارزشمندی را نیز به تاریخ بشری عرضه کرد. منطقه آذربایجان نیز در این دوره یکی از مراکز توانمند در عرصه های گوناگون هنر اسلامی گردید. پایبندی ایتخانیان به شمنیسم و وواج و اشاعه آن پاعت شکوایی تصوف در آوزان عصر آنان شدء اگر حرقان بر مکتبی آفکری- عملی که سعی بر شناخت حقایق امور به طریق اشراق و کشف و شهود دارد، تعریف کنیم، عرفان شمنی و تصوف اسلامی در زیر این تعریف میگنجد. در این دوره در سایه آزادی مذهبی، تجلی آموزه ها و برخی از وجوه تصوف در ساختار کالبدی معماری بناها را شاهدیم. در بین مجموعه ها مماری این دوره معماری, آرامگاهی از جایگاه ویژه ای برخورذار است. با توچه به اینکه آرامگاه سازی فر میان جوامع مختلف معلول عامل عمده اعتقاد به جهان بعد از مرگ و حب ذات استء به نظر میرسد ساختار معماری آرامگاههاء ارتباط تنگاتنگی با مفاهیم کهن الگویی داشته باشند. روانشناسی تحلیلی یونگ ابزار معرفی تازه ای جهت فهم معانی و دریافت پیامهایی نو از منابع هنری و ادبی به شمار میرود. بر اساس این نظریهه کهن الگوهاء بن مایه ها و تصاویر نمادینی هستند که در اساطیر و فرهنگ هاء مفاهیمی مشترک و مشایهی را در ناخودآگاه بشر به جای گذاشته اند. یکی از کهن الگوهای مهم و محوری که در روانشناسی تحلیلی یونگ مطرح استء کهن الگوی فرآیند فردیت میباشد که در رابطه با پرسش های معنوی در مورد معنای زندگی و هدف هستی مطرح میشود. با این فرض که آثار معماری در ایران، بهمثابه متون ادبیء واجد تفسیر و تشریحاند، این تحقیق سعی دارد با استناد به روش تحلیل کهن الگویی، خوانش معنایی جدیدی بر اساس تاثیر آیین های شمنیسم و تصوف در ساختار معماری این بناهای ارزشمند تاریخی را ارائه نماید. بر این اساس، فهرستی از آرامگاه های دوره ایلخانی با استناد به دایره المعارف پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی گردآوری شد و نهایتا فرایند خوانش آرامگاهها بر اساس رمزگان معماری(رمزگان تکنیکی، رمزگان نحوی و رمزگان معنایی)ارائه گردید.
Extended Abstract
Introduction: The Mongol Ilkhanid period is one of the most important and decisive periods in the
history of Iran and Many of the innovations of Iranian culture and civilization that emerged in later
periods were the result of changes that manifested during the establishment of the ilkhanid dynasty and
also provided valuable achievements for human history. In this period, in the shadow of religious
freedom, the manifestation of the teachings and some aspects of Sufism can be seen in the physical
structure of the monuments architecture. Among the architectural collections of this period, tomb
architecture has a special place .Given that the construction of tombs in different societies is a major
consequence of the belief in the afterlife and the love of self, it seems that the architectural structure of
the tombs is closely related to archetypal concepts. Archetypes are universal facts that derive from
human unconscious mind and are integrated in to human conscious mind as a global collaborative
information in the form of imagery. To break the gap between the apparent and the hidden part of their
minds, and to understand the archetypes, humans need the sources, such as symbols, myths, dreams, and
memories. Architecture is a medium for the expression of human collective unconscious, universal
myths, dreams and memories which act as a symbol in architectural spaces. One of the key archetypes
that has been introduced in Jung's analytic psychology is the archetype of "process of individuality" that
deals with spiritual questions about the meaning of life and the goal of creation. The purpose of this
paper is to answer the question of : whether by achieving semantic concepts of these archetypes, can one
understand the archetype concepts and how they are objectified in the mystical space of this tomb
collection.The purpose of this paper is to answer the question of : whether by achieving semantic
concepts of these archetypes, can one understand the archetype concepts and how they are objectified in
the mystical space of tombs.
Methodology: Based on the purpose of this study, which is the recognition of archetypes semantic
concepts, using historical interpretation method, the techniques used in sign perception have been used.
Results: According to many architects of this land, art is basically one of the most important and
explicit manifestations of the principles of tradition. According to cultural thinkers, the most obvious
cultural characteristic of Iranians is their poetic language and expression. In this culture, all human
constructs have a meaning beyond what it seems, and certainly literary arrays and metaphorical and
symbolic expressions are an important part of the structure of meaning transfer and the epistemological
system of their works. With this assumption, architectural works in Iran, as literary texts, can be
interpreted and explained.
Conclusion:This research tries to present a new semantic reading based on the influence of shamanism
and Sufism in the architectural structure of these valuable historical buildings, relying on archetypal
analysis method.