چکیده:
دلایل اثبات دعوا در دعاوی حقوقی منحصر به مواردی است که در قانون بیان شده است که از جمله آن موارد، شهادت شهود (بینه) میباشد. یکی از شرایط شهادت شهود آن است که شاهد به صورت یقینی و قطعی آنچه را که دیده یا شنیده است شهادت دهد. به عبارت دیگر علم یقینی شاهد نسبت به مشهود به از شرایط اساسی شهادت میباشد و شاهد باید آنچه را که به یقین دیده یا شنیده است شهادت دهد و نمیتواند بر اساس احتمال یا گمان شهادت دهد. در این میان حضرت امام خمینی ره بر این باورند که استفاضه زمانی میتواند مستند شهادت قرار گیرد که مفید علم وجدانی و قطعی باشد و از این رو، مثبتات استفاضه نیز محدود به موارد معینی نمیباشد. در این نوشتار که از روش تحلیلی ـ توصیفی کمک گرفته است، ضمن تاکید بر این فتوی، این نتیجه به دست آمده است که صرفا استفاضه مفید علم قطعی میتواند مستند شهادت قرار گرفته و مثبتات آن نیز محدود به موارد معین نمیباشند. بلکه هر واقعهای که مشاهده در آن متعذر یا ممتنع باشد را میتوان با استفاضه اثبات نمود.
The reasons for establishing a lawsuit in a lawsuit are limited to those stated in the law, including testimony (intent). One of the conditions of witness testimony is that the witness testifies with certainty what he or she has seen or heard. In other words, the science of certainty witnesses the evidence of the essential conditions of the testimony and the witness must testify of what he has seen or heard of certainty and cannot testify on the basis of probability or suspicion. It is believed that the use of testimony can be documented when it is useful for the science of conscience and, therefore, the benefits of the use are not limited to certain cases. In this descriptive analytical paper, while emphasizing this fatwa, it is concluded that merely the useful use of definitive science can be documented and that its benefits are not limited to specific cases. Rather, any event in which observation is unavoidable or abnormal can be substantiated by use.