چکیده:
معنویتهای نوظهور، نگاهی ویژه و نو به انسان و جایگاه او در هستی دارند که در بسیاری از موارد، منجر به اومانیسم میگردد. از جمله آنها، عرفانی است که توسط دیپاک چوپرا تبلیغ میشود و معتقد است که انسان به واسطه ذهن خود دارای توانایی مطلق است که میتواند همسطح خدای متعال شده و هم در جهان مادی و کائنات تصرف کند و هم باعث مریضی یا بهبودی جسم خود شود. از آن طرف، صدرا نیز ضمن تأکید بر تواناییهای بالقوه نفس و ذهن انسان، معتقد است که در صورت تکامل آنها و تقرب به خدای متعال میتوانند موجب خلاقیت در خود و غیر خود شوند و به عنوان خلیفةاللّٰه و با اذن الهی در هستی امکانی دخل و تصرف کند. این پژوهش، پژوهشی انتقادی است که در نظر دارد به بررسی انتقادی دیدگاه چوپرا در مورد انسان ذهنگرا بر اساس آراء صدرا بپردازد. یافتههای پژوهش این است که از نگاه صدرا، ذهن انسان نمیتواند در کنار نفس و بدن به عنوان ساحت سوم وجود انسان به حساب بیاید؛ بلکه از شئون نفس بوده و عمل به دستورات دینی باعث تقویت و افزایش تواناییهای نفس و سعادت دنیا و آخرت میشود.
The new emerging spiritualities have a special and new look at man and his place in existence, which in many cases leads to humanism. One of them is a mysticism missioned by Deepak Chopra who believes that man has absolute ability through his mind that he can become the same level as the Almighty God and capture both the material world and the universe and cause both the sickness or healing of his body. On the other hand, Mulla Sadra (Persian: ملا صدرا, Arabic: صدر المتالهین) while emphasizing on the potential abilities of the human soul and mind believes that they can cause creativity in themselves and others, if they evolve and approach (endearment) God the Almighty, and they can interfere in the possibility existence as vicegerents of Allah with Divine permission (by the Divine leave of Allah). This research is critical that intends to critically examine Chopra’s view on the subjectivist man based on Sadra’s views. The findings of this study indicate that the human mind from Sadra’s point of view cannot be counted as the third realm of human existence alongside the soul and body, but it is soul modes and following religious orders strengthens and enhances the abilities of the soul and sa'adah (Arabic: سعاده, the happiness) in the hereafter and in the present world.