چکیده:
تفسیر تسنیم نوشتۀ جوادی آملی ازجملۀ تفاسیر اجتهادی قرآن محسوب می شود و جوادی آملی در این اثر به پیروی از استاد خود سیدمحمدحسین طباطبایی اغلب از روش تفسیر قرآن با قرآن بهره گرفته است. تفسیر مفاتیح الغیب فخررازی هم جزء تفاسیر مشهور قرآن در میان اهلسنت است. این دو تفسیر برپایۀ دو نظام متفاوت فکری سامان یافتهاند. بااینحال در جاهای مختلف تسنیم شاهد رویاروییهای مختلف جوادی آملی با آراء فخررازی هستیم. ازجملۀ این موارد نظر فخررازی در تفسیر آیۀ ولایت است که به طور مبسوط در تفسیر تسنیم نقد میشود. در این مطالعه میخواهیم نقدهای مؤلف تسنیم دربارۀ تفسیر فخررازی از آیۀ ولایت را بررسی روششناختی کنیم. بنا ست از این فرضیه دفاع شود که عمدهترین شیوههای جوادی آملی در مقام نقد آراء تفسیری فخررازی بر پایۀ قواعد فهم متن استوار است.
Tasnim written by Javadi Amoli is considered one of the ijtihadi interpretations of the Qurʾan. Javadi Amoli in this work, following his teacher Sayyid Muhammad Husayn Tabatabayi, he often used the method of Tafsir al-Qurʾan bil-Qurʾan. Al-Fakhr al-Razi's interpretation, Mafatih al-Ghayb is also one of the famous interpretations of the Qurʾan among Sunni Muslims. These two interpretations are based on two different intellectual and theological systems. However, in different places of Tasnim, we see different confrontations between Javadi Amoli and al-Fakhr al-Razi's opinions. Among these cases is al-Fakhr al-Razi's opinion in the interpretation of Aya al-Wilaya, which is extensively criticized in Tasnim. In this study, we want to methodologically examine Tasnim's criticisms about al-Fakhr al-Razi's interpretation of Aya al-Wilaya. It is aimed to defend the hypothesis that Javadi Amoli's main methods of criticizing al-Fakhr al-Razi's interpretive opinions are based on the rules of understanding the text.