چکیده:
جرائم منافی عفت در قوانین جزایی ایران همواره از چالشی ترین جرائم محسوب گردیده است و در قوانین ماهوی و شکلی از سال ۱۳۰۴خورشیدی تاکنون دستخوش تغییرات گردیده است .بررسی این موضوع که آیا این جرائم معیار پذیر هستند و آیا ضابطه و معیاری وجود دارد که جرائم منافی عفت را از دیگر جرائم یا افعال و رفتارهای دیگر تشخیص دهد موضوع این پژوهش می باشد. در جرائم منافی عفت حدی باتوجه به حصری بودن جرائم و تعریف جامع و مانع ضابطه و معیار وجود دارد. لیکن در خصوص جرائم منافی عفت تعزیری می توان گفت معیار پذیر بودن با ابهاماتی روبروست اما قبیح بودن عمل، جنبه عمومی داشتن عمل و خلاف اخلاق حسنه بودن و شرمآور بودن می تواند مهمترین ملاک و معیار در بازشناسی این جرائم باشد البته نقش عرف در بازشناسی این جرائم را نباید نادیده انگاشت. پس در قانون کنونی ضابطه و معیار تشخیص جرم رابطه نامشروع شرع مقدس اسلام و عرف جامعه است و درخصوص عرف نیز قبلاً ذکر شد که وقتی به عرف استناد میشود که نصی وجود نداشته باشد و اگر نص وجود داشته باشد نمیتوان به عرف مراجعه کرد. لکن به طور کلی می توان گفت جنبه عمومی داشتن ،قبیح بودن و شرم اور بودن میتواند از ملاک ها ومعیارهای جرایم منافی عفت باشد.
Crimes against chastity have always been considered as the most challenging crimes in the criminal law of Iran and have been changed in substantive and formal laws since 1304. Examining whether these crimes are measurable and whether there is a criterion and criteria that crimes are contrary to Recognize chastity from other crimes or other actions and behaviors is the subject of this study. In crimes against chastity, there is a limit due to the exclusive nature of crimes and the comprehensive definition and obstacle of rules and criteria. However, in the case of crimes against chastity, it can be said that standardization is ambiguous, but ugliness of action, public aspect of action, and being immoral, good and shameful can be the most important criteria in recognizing these crimes. Crimes should not be ignored. Therefore, in the current law, the criterion for determining the crime is the illegitimate relationship between the holy Shari'a of Islam and the custom of society, and regarding custom, it has been mentioned before that when a custom is cited, there is no text and if there is a text, one cannot refer to custom. But in general, it can be said that having a public aspect, being ugly and being shameful can be criteria and standards of crimes against chastity.