چکیده:
روایت شناسی درام از زمینه های مطالعاتی چالش برانگیز در سالیان اخیر بوده است. نظریه پردازانی چون برایان ریچاردسون و آنسگر نونینگ تلاش کردند روایتشناسی را از حصار چارچوب داستانی مرسوم خارج کنند و به تشریح روایتشناسی درام بپردازند. همسو با این نظریه پردازان، مونیکا فلودرنیک با استفاده از مفاهیم مربوط به روایت شناسی ساختارگرا امکانی را فراهم آورد تا تمهیدات روایی موجود در نمایشنامه ها در چارچوب منظمتری قابل تحلیل و تفسیر شوند. نوع تحلیل فلودرنیک از راویها و دیالوگ ها گامی تاثیرگذار در بسط روایتشناسی درام بوده است. پژوهشگران در این مقاله نمایشنامه «مجلس قربانی سنمّار» را از منظر روایتشناسی فلودرنیک تحلیل و بررسی کردهاند تا هم ساختار روایی این نمایشنامه را شرح دهند و هم چگونگی کارکرد نظریات فلودرنیک را در عمل مشخص کنند. شاخص هایی چون نوع راوی، مدل های بیانی، معرفی شخصیت ها، شیوه استفاده از مجاز، مکان نمایشی، فضا/زمان و در نهایت شیوه بازنمایی سخن، که فلودرنیک بر روی آنها به عنوان شاخصههای روایتمندی تاکید دارد، به روشنی در این نمایشنامه قابل شناسایی و تحلیل هستند. رویکرد نظری فلودرنیک به پژوهشگران کمک کرده است تا با ابعادی از شیوه روایت بیضایی آشنا شوند که پیشتر کمتر به آن پرداخته شده است.
The Narratology of Drama has been one of the challenging topics of study in preceding years. Theorists like Brian Richardson and Ansgar Nunning, by publishing multiple books and papers about narratology of drama, attempted to detach the narratology from the restrictions of fiction. Along with Richardson and Nunning, Monika Fludernik used structural narrative concepts to establish an approach that highlights narrative possibilities in playscripts. Fludernik’s propositions, her analysis of dialogues and exploring the roles of different narrators in plays, has been a huge step towards narratology of drama. Researchers in this article will study and analyze Majles-e Ghorbani-e Senemmar by employing Fludernik’s approach in order to explain the narrative structure of this play and to illustrate the practical functions of Fludernik’s approc. Majles-e Ghorbani-e Senemmar is one of those plays with a narrator as a personage narrating the story for the audience. Types of narrators, presentational models of narrating, types of character introductions, use of metonymy, setting, time\space, and finally different types of representation of speech, are characteristics that Fludernik emphasizes on as categories of narrativity. These elements can be traced and explored in the aforementioned play by Bahram Beyzaei. Fludernik’s approach helps us to discover fresh aspects of Beyzaei’s oeuvre that have been overlooked since now.