چکیده:
در فرهنگ قرآن کریم و روایات معصومین (ع) شب قدر، شبی باعظمت درسال بوده؛ وامتیازات این شب بر شبهای دیگر به اعتبار اموری است که دراین شب مقدّرمی گردد. این مقاله به تحلیل صدوری (سندی) و فقه الحدیثی (متنی) روایتهای مربوط به خصوصیات و ویژگیهای شب قدردرمنابع شیعه برآمده است. این روایات به دو دسته موضوعی تقسیم بندی می شوند؛ دسته اول خصوصیاتی هستند که مربوط به انجام امورحکیمانه معنوی توسط فرشتگان دراین شب می شود؛ و در دسته دوم از روایات خصوصیاتی مطرح می شود که مربوط به امور مادی و ظاهری شب قدر است. روش پژوهش در این مقاله از نظر گردآوری، کتابخانه ای و از نظر تحلیلی، اجتهادی بوده است. درتحلیل صدوری، با توجه به اولویت قرن وترتیب زمانی صدورروایات درمصادراولیه هریک، به اعتبارسنجی این روایات ازحیث مصدروسند، ازجهت اتصال سند و صحت راویان پرداخته شده که طی پژوهش به عمل آمده مشخص گردید که در نهایت از18 روایت،4 روایت صحیح السند،2 روایت موثق وبقیه ضعیف السند می باشند؛ و درتحلیل فقه الحدیثی شرح محتوایی روایات مدنظر قرار داده شده است وخلاصه مضمون این روایات این است که لیله القدر شب نازل شدن قرآن کریم، شب تقدیر امور و برنامه ریزی سال وعهده داری آن توسط اهل بیت (ع)، شب نزول فرشتگان برصاحب الامر و شب ایمن و سلامت بودن تا دمیدن سپیده بوده؛ و این شب درهرسال، تکرارشده، به عنوان آغاز و پایان سال وابتدای خلقت بشمارآمده و دارای نشانههای انحصاری است.
In the culture of the Holy Qur'an and the traditions of the Infallible (PBUH), Shab al-Qadr is a great night of the year. And the privileges of this night over other nights are due to the things that are determined in this night. This article is based on Sadari (document) and Hadith jurisprudence (textual) analysis of the narrations related to the characteristics and characteristics of the Night of Destiny in Shia sources. These narrations are divided into two thematic categories; The first category is the characteristics that are related to the doing of spiritual wisdom by the angels in this night; And in the second category of narrations, there are characteristics that are related to the material and external affairs of Shab Qadr. The research method in this article was library in terms of collection and ijtihad in terms of analysis. In the transmission analysis, according to the priority of the century and the chronological order of transmission of the narrations in the first edition of each, the validation of these narrations as authentic sources, in terms of the connection of the document and the authenticity of the narrators, was discussed. During the research, it was determined that out of 18 narrations, 4 narrations are Sahih Al-Sinad, 2 are authentic and the rest are weak. And in the analysis of hadith jurisprudence, the description of the content of hadiths is taken into consideration. The summary of these narrations is that Lailat al-Qadr was the night of the revelation of the Holy Quran, the night of determining the affairs and planning of the year and its responsibility by the Ahl al-Bayt (PBUH), the night of the angels descending upon the ruler and the night of being safe and healthy until dawn. And this night, repeated every year, is counted as the beginning and end of the year and the beginning of creation and has exclusive signs.