چکیده:
چکیدهبا شروع جنبش مشروطیت در اوایل قرن بیستم، شهر شیراز کانون تحولات سیاسی مشروطه در جنوب ایران بود تا جایی که پس از تهران دومین ایالتی قلمداد گردید که مشروطهخواهان آن متشکل از روشنفکران، اصناف، علما و روسای محله-ها با گِردآوری تودههای مردم حرکت عمومی را بر ضد استبداد داخلی آغاز کردند و همسو با اندیشههای مشروطهخواهی، نمایندگان خویش را روانه مجلس اول نمودند. تشکیل انجمنهای ایالتی در شیراز که بعدها با دعوت از صولتالدوله رئیس ایل قشقایی و سید لاری، روحانی منتفذ جنوب برای مقابله با خاندان قوامالملک شیرازی صورت گرفت، نقطه اوج مشروطهخواهی در فارس را به منصه ظهور رسانید. بر این اساس، این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش بوده که روسای مشروطهخواه شیراز تا چه اندازه توانستند به آرمانهای مشروطهخواهی دست یابند؟ در پاسخ به این پرسش این فرضیه مطرح گردید که اختلافات داخلی اعضای انجمنها، عدم نیروی نظامی مؤثر و وابستگی برخی از اعضای آن به والیان فارس، رویکردهای لازم را برای تفکرات مشروطهخواهی در این ایالت فراهم نیاورد. در نتیجه انجمنهای ایالتی فارس زمینه مساعدی برای رشد رهیافتهای مشروطه همچون قانون، مساوات و تأسیس عدالتخانه را در دامان خود پرورش ندادند.کلمات کلیدی:فارس،مشروطیت،انجمن های ایالتی،علما،خوانین فارس
ObstractWith the beginning of constitutional movement in the early 20 century, Fars estate and the city of Shiraz was the center of constitutional political changes in the south of Iran to the extent that it was considered the second state after Tehran that whose constitutionalist consisting of intellectuals, guilds, scholars and neighborhood chiefs started a general movement against domestic tyranny and favorable to constitutionalism, they sent their representatives to the first parliament .The formation of state associations in Shiraz which later took place by inviting Solat - ol - Doleh, Head of the Qashqai tribe and Seyed Abdol- Hessein Lari, influential cleric of the south to confront the Qavam family, intensified the peak of constitutionalism in Fars. According to this, this research is trying to answer this question that the leaders of constitutional of Shiraz were able to achieve the constitutional ideals? In response to this question, this hypothesis was suggested that internal contradictions of the members of the associations, lack of effective police force , the dependence of some of its members on the governor of Fars and personal purposes against the family of Qavam-Ol-Molk Shirazi didn't provide the necessary approaches for constitutionalism. Therefore, Fars state associations didn't cultivate a favorable environment for the growth of constitutional ideas such as law, equality and establishment of justice hom.Key words: Fars, constitutionalism, state associations, scholars, the tribal chiefs