چکیده:
معنای زندگی مفهومی کلیدی در حیات انسان به حساب آمده که دغدغهها و تلاشها حول کشف و مفهوم-پردازی پیرامون آن، قدمتی به درازای حیات بشر دارد. فلاسفه، و به ویژه خواجه نصیرالدین طوسی از آن دست افرادی بود که در پی واکاوی اخلاق و نقش آن در معنابخشی به زندگی تلاش بسیار نمود. لذا هدف از پژوهش حاضر، واکاوی نسبت اخلاق با معنای زندگی از منظر خواجه نصیر است. رویکرد اتخاذ شده برای این منظور، کیفی و مطالعهی محتوای آثار خواجه در باب اخلاق و جایگاه آراء و نظرات وی در معنابخشی به زندگی است. خواجه نصیر برای انسان خیر و کمالی در نظر میگیرد که این مولفهها و تلاش در جهت دستیابی به آنها را در معنادار ساختن زندگی انسان مهم میداند. او برای حیات انسان هدف غایی در نظر می-گیرد و دستیابی بدان را در گرو کسب فضایل اخلاقی و دوری از رذایل میداند. لذا میتوان این گونه نتیجه گرفت که خواجه، یک فیلسوف غایتنگر یا نتیجهگراست که سعادت غایی انسان را در دستیابی به یک هدف والا میبیند. بنا به نظرات او، خشنودی خداوند و اجرای برنامههای او بر روی زمین میتواند هدف نهایی انسان باشد که زندگی را معنادار میسازد. لذا نظریهی خواجه به نظریهی هدف الهی نزدیک است، نظریهای که در آن؛ معناداری زندگیِ انسان در گرو حرکت در مسیر برنامههای تعیینشدهی خدا است که تنها دین میتواند این مسیر را برای ما روشن سازد.
The meaning of life is considered a key concept in human life, and the concerns and efforts around its discovery and conceptualization date back as long as human life. Philosophers, especially Khwaja Nasir al-Din Tusi, were those people who made great efforts to analyze ethics and its role in giving meaning to life. Therefore, the purpose of the current research is to analyze the relationship between morality and the meaning of life from the perspective of Khwaja Nasir. The approach adopted for this purpose is the qualitative study of the content of Khajah's works on ethics and the place of his opinions and opinions in giving meaning to life. Khawaja Nasir considers goodness and perfection for man, and considers these components and efforts to achieve them important in making human life meaningful. He considers the ultimate goal for human life and considers its achievement dependent on acquiring moral virtues and avoiding vices. Therefore, it can be concluded that Khwaja is a goal-oriented philosopher who sees the ultimate happiness of man in achieving a high goal. According to his opinions, pleasing God and implementing his plans on earth can be the ultimate goal of man, which makes life meaningful. Therefore, Khajah's theory is close to the theory of divine purpose, a theory in which; The meaning of human life depends on moving along the path of God's determined plans, and only religion can clarify this path for us.