چکیده:
ارتباط معنادار میان نظام های تمامیت خواه و مفاهیم اخلاقی از جمله همدلی به عنوان شکلی از مسئولیت های اجتماعی و جلوه ای از اخلاق فردی آحاد جامعه از منظر آرنت دغدغه این تحقیق است. چگونه در نظامهای تمامیتخواه، اخلاق فردی در جامعه مضمحل و با چه شیوه هایی حس مسئولیت های اجتماعی از جمله همدلی در میان آحاد مردم نابود میگردند . از منظر آرنت شیوه این نظامهای سیاسی چنین است که با ابزارهای ویژه مانند تبلیغات گسترده ، ارعاب و ترویج ایدئولوژهای خاص ، جامعه را به سمت جامعهای تودهای تبدیل میکنند. بدین طریق که جامعه به توده ای صرفا متشکل از جمعی انسانها مبدل می گردند و سرانجام در این حکومتها ، مفاهیم اخلاقی همچون همدلی معنا و مفهوم خود را نیز از دست خواهند داد . مقاله با رویکرد توصیفی تحلیلی می کوشد تا نزد آرنت به عنوان یک نظریه پرداز تاثیر گذار در فلسفه سیاسی معاصر به ارزیابی و سنجش گری میان ارزش های والای انسانی به ویژه همدلی با ساختار نظام های تمامیت خواه، پرداخته و اضمحلال مفاهیم اخلاقی همانند همدلی را نشانه رود. به چالش کشانیدن مفهوم همدلی در فلسفه اخلاق و سیاست نزد وی امر بدیع این خامه است.
The present research aims at investigating the significant relationship between totalitarian systems and moral concepts including Sympathy as a form of social responsibilities and a manifestation of personal ethics amongst the members of the society with an emphasis on Arendt's views, the well-known German-American philosopher and historiographer. She believes that Nazism and Stalinism are two instances of such ruling systems in the 20th century relying on a set of specific theoretical foundations featuring some unique characteristics that completely distinguish them from other totalitarian, democratic, etc. systems in terms of practicing politics and addressing moral concepts.How does personal ethics decline in a society in totalitarian systems? Which methods are used to undermine social responsibility amongst people? Arendt observes that to achieve these goals, such political systems at first convert the society into a mass society through the special tools they own such as extensive promotion of their ideas, intimidation, and spread of some particular ideologies. In fact, they are similar to the people marooned in the wilderness. Finally, the people enslaved by the totalitarian ruling systems find some ethical concepts such as Sympathy completely meaningless.
خلاصه ماشینی:
جوهره اصلی این نظریه آن است که باید میان قواعد اخلاق و الزاماتِ سیاست تفاوت قائل شد و براساس واقعیت و با در نظر گرفتن منافع و مصالح ، به اقدام سیاسی دست زد ولو منجـر بـه زیر پا نهادن تمام ارزش های اخلاقی گردد.
هانا آرنت در این کتاب و در دیگر آثار خود نقدی عمیق ، نو و ساختاری از مباحثی چون نسبت روان شناسی توده ها و حکومت های توتالیتر، نسبت عرصه عمومی و خصوصـی و نسبت آزادی و فردیت با قدرت سیاسی به دست می دهد.
در مقاله ای دیگر نیز با عنوان "نقد تعلیم و تربیت مدرن بـا بـازخوانی اندیشه های تربیتی هانا آرنت " و همچنین مقاله "روش شناسی هانا آرنت در فهم پدیده هـای سیاسی " و باز در عنوان تحقیقی با عنوان "بازجست تفکر سیاسی در اندیشه هانا ارنت " جلوه های متفاوتی را تلاش شده تا پرده برداری از افکار و اندیشه های آرنت شود اما با تحقیقی کـه در این مسوده انجام داده ام به نظر می رسد که در هیچ مقاله و یا اثر مکتوبی یافت نشده اسـت و یا حداقل به طور مشخص به مفاهیم اخلاقی از جمله صفت همدلی در نـزد آرنـت در نظـام های سیاسی از جمله حکومت های توتالیتر تا کنون بدان پرداخته نشده است و از ایـن جهـت این اثر کاملا نوآورانه است و دیگر ویژگی آن این است که با دقت و تمرکز بـر معنایـابی واژه همدلی و تمایز آن با همدردی تلاش آن دارد تا به واکاوی این مفهـوم اخلاقـی در یـک نظـام سیاسی توتالیتریسم از منظر آرنت بپردازد .