چکیده:
نشانهشناسی رویکردی میان رشتهای است که به بررسی نظامهای نشانهای در یک اثر میپردازد؛ در میان رویکردهای نشانهشناسی، نظریهی مایکل ریفاتر دربارهی نشانهشناسی شعر قابل توجّه است؛ بنا بر این رویکرد، خواننده عامل بسیار مهمی در فرایند خوانش متن است؛ ریفاتر معتقد است که معنا همیشه در متن شعر جای دارد و تنها خواننده باید آن را استخراج کند؛ به نظر وی، دالهای شعر را باید بر حسب خودش فهمید نه با ارجاع نشانههای آن به مصداقهای خارجی و فهم شعر مستلزم تلاش خواننده برای یافتن شبکهای درهم تنیده از نشانهها است و از این حیث رویکرد او میتواند در زمرهی نقدهای خوانندهمحور قرار گیرد. در این پژوهش، شعر «ارغوان» ابتهاج با رویکرد ریفاتر تحلیل شده است؛ ایدهی محوری شعر «انزوای شاعر در فضای نامناسب اجتماعی» است که به شکلهای مختلف در متن شعر بیان شده است؛ هر چند این ایده به صورت مستقیم در شعر ذکر نشده است، امّا از طریق گزارههای پرکاربرد و کلیشهای زبان که شاعر با استفاده از فرایند «تعیّن چند عاملی» آنها را به شکلهای مختلف در بندهای شعر تکرار کرده و یا از طریق فرایند «تبدّل» آن گزارهها را جرح و تعدیل کرده و یا از طریق فرایند «بسط» ایدهی کلی را به ایدههای جزئیتری گسترش داده است. علاوه بر این، دو فرایند معناساز «انباشت» و «منظومههای توصیفی» شعر را برای القای یک مضمون واحد هدایت میکنند. منظومهی توصیفی «آزادی» که واژههایی چون «صبح»، «بهار»، «شمع»، «چراغ»، «آفتاب»، «سحر» و «خورشید» آن را تداعی میکنند و در مقابل، منظومهی توصیفی «شرایط نامناسب اجتماعی» است که «گوشهی خاموش فراموش شده»، «دخمه» و «شب ظلمانی» همین مفهوم را به ذهن متبادر میکنند.
Semiotics is an interdisciplinary approach that examines sign systems in a literary work; Among the approaches to semiotics is the theory of Michael Riffaterre, a French-American theorist on the semiotics of poetry. According to this approach, the reader is a very important factor in the process of reading the text; Riffaterre believes that meaning is always present in the text of a poem and only the reader should extract it. In his view, the meanings of poetry should be understood on its own, not by referring its signs to external realizations, and understanding poetry requires the reader to try to find an intertwined network of signs, and in this regard, her approach can also be considered as a reader-cantered critique. In this research, Ebtehaj's poem " Arghavan" [English Equivalent: purple] has been analysed using Riffaterre approach. The central idea of the poem is "the isolation of the poet in an inappropriate social space", which is expressed in different ways in the text of the poem. Although this idea is not mentioned directly in the poem, the widely used propositions and clichés of the language that the poet uses by repeating them in the process of "over determination" or through the "conversion" process, by modifying those propositions, or using the "expansion" process, by extending the general idea to more detailed ideas. In addition, by discovering two semantic processes of "accumulation" as well as "descriptive anthologies", which all come from the same source and guide the poem to induce a single theme, the descriptive anthology of " Azadi" (freedom) that evokes words such as "morning", "spring", "candle", "lamp", "sun", "dawn" and "sun"; In contrast to " Sharayet-e Namonaseb-e Ejtemaei" (unfavourable social conditions) that the "forgotten silent corner", "crypt" and "night of darkness" evoke the same concept.