چکیده:
سعاد الصباح از شاعران مطرحِ کویتی در شعر معاصر عربی است که سرودههایش، از نوع رئالیسم اجتماعی محسوب میشود. وی با زبانی ساده و روان، رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی جامعهی خود را با زبان شعر بازگو نموده است. آنچه که شعر این شاعر کویتی را متمایز ساخته است، بهرهگیری از زبان تصویر و بهویژه جانپنداری شاعرانه در بیان معانی و مفاهیم شعری است. این پیوستگی میان زبان تصویر و معنا، موجب گردیده تا شاعر بهگونهای محسوس و عاطفی، مکنونات ذهنی و احساسات خود را به مخاطب خود انتقال دهد. این پژوهش تلاش میکند تا به شیوهی توصیفی- تحلیلی، هماهنگی میان تصویر و معنا در شعر سعاد الصباح را با تکیه بر اشعار اجتماعی او بررسی نموده و به این پرسش پاسخ دهد: سعاد الصباح چگونه از تصاویر شاعرانه در ترسیم مسائل اجتماعیِ جامعهی خویش بهرهجسته است؟ یافتههای پژوهش گویای آن است که شاعر با کاربست تصاویر عاطفی و بهویژه استفاده از عناصر طبیعی، صدای اعتراض خود را بر ناعدالتیهای اجتماعی و جامعهی مردسالار اظهار داشته است.
Saad al-Sabah is one of the prominent Kuwaiti poets in contemporary Arabic poetry, whose poems are considered social realism. She narrated the important political and social events of her society in a simple and fluent language. What has distinguished the poetry of this Kuwaiti poet is the use of image language and especially poetic imagination in expressing poetic meanings and concepts. This connection between the language of image and meaning has caused the poet to convey her mental thoughts and feelings to her audience in a tangible and emotional way. This research tries to analyze, in a descriptive-analytical way, the harmony between image and meaning in the poetry of Soad Al-Sabah, relying on her social poems, and to answer this question: How did Soad Al-Sabah use poetic images in depicting the social issues of her society? The findings of the research show that the poet expressed her protest against social injustices and patriarchal society by using emotional images and especially using natural elements. Soad Al-Sabah tried to express her desired concepts more beautifully and concretely with different language techniques and harmony between image and meaning.