چکیده:
هدف: پژوهش پیش رو، با هدف بررسی و تبیین شفاعت از دیدگاه ملاصدرا و از منظر آیات و روایات انجام شده است. روش: این پژوهش به روش توصیفی و تحلیل اسنادی با رویکرد استفاده از ابزار کتابخانهای انجام شده است. یافتهها و نتیجه: مسئلۀ شفاعت را حکمای مسلمان، از جمله عارف و فیلسوف شیعه، صدرالمتألهین شیرازی بر مبنای قاعدۀ امکان اشرف فیوضات الهی به عالم ممکنات تبیین کرده و آن را نوری میداند که از حضرت الهیه بر جواهر میتابد. این نور و فیض الهی باید از طریق و به واسطۀ ممکنالوجود اشرف به ممکنات اخَس در سیر مراتب و در قوس نزولی بر مبنای قاعدۀ فوق، نور شفاعت از طریق واسطهها از اشرف به مادون تجلی مییابد در این سیر، واسطهها در سلسلۀ آفرینش عبارتند از: عقول و نفوس و طبایع کلی و در سلسلۀ بازگشت و عود عبارتند از: انبیا و اولیا و علما. همانطور که قوام اشخاص به طبیعتشان است، قوام طبایع به نفوس و قوام نفوس به عقول است. پس از این منظر، حکماً امر شفاعت ذومراتب است. ملاصدرا تحکیم ارتباط با جوهر نبوت را به واسطۀ شدت محبت و کثرت مواظبت بر سنن و فزونی ذکر و نماز و صلوات معرفی میکند. ایشان معتقد است حقیقت شفاعت به وجود واسطه در دریافت نور و فیض الهی مربوط است و در مراتب مختلف به یک حقیقت بازمیگردد. بین واسطۀ نخست و ثانی، تفاوت ماهیتی وجود ندارد؛ جز آنکه تفاوت از نظر قوّت و ضعف یا به اصالت و تبعیت است.
The purpose of this article is to study and explain intercession from Mulla Sadra's point of view in the perspective of verses and hadiths, which was done by descriptive method and documentary analysis with a library approach. The world of possibilities is explained and considers it as a light that shines on the jewel from the Divine God, and from the possible existence of Ashraf to the possibilities of Akhs in the descending arc and in the descending arc, the light of intercession is manifested through Ashraf to the sub-mediators. They are the intellects,The result of the discussion is that; The rulers introduce intercession as hierarchical. Mulla Sadra introduces the strengthening of the connection with the essence of prophecy due to the intensity of love and the multiplicity of care for the traditions and the increase of remembrance, prayers and blessings. He believes that the truth of intercession is related to the existence of a mediator in receiving divine light and grace and returns to a truth in different levels. There is no essential difference between the first and second intermediaries. Except that the difference is in terms of strengths and weaknesses or in terms of originality and obedience.