چکیده:
طبقه به عنوان یکی از مهمترین اصطلاحات مطرحشده در جرمشناسی انتقادی به مسألۀ اقتصاد سیاسی جرم در بستر فرایند تولید تمرکز میکند. نابرابری طبقهمدار به مثابه یکی از حقایق زندگی اجتماعی به وضعیتی اطلاق میشود که در آن طبقه فرادست، قشر فرودست را در حوزههای مختلف به حاشیه رانده، طرد میکند یا نادیده میگیرد. ازآنجاکه جرمشناسی انتقادی، جرم را محصول بسترهای اقتصادی و اجتماعی نامتوازن میداند، از یک سو، رابطۀ میان طبقه، جرم و کنترل اجتماعی را بررسی میکند و از سوی دیگر، درصدد تبیین نقش نظامهای طبقاتی در ایجاد محیطهای جرمزا است. به همین دلیل پژوهش حاضر درصدد است تا با روش تحلیل محتوای کیفی، ارتکاب جرم را در پرتو مفهوم طبقه در فیلم «پلتفرم» تحلیل و نقد کند. یافتههای حاصل از تحلیل فیلم پلتفرم، بر چهار محور سرکوب طبقه نابرخوردار توسط طبقه فرادست، فاصله طبقاتی به مثابۀ علت جرم در نظام سرمایهداری، عدم اتحاد و همبستگی بین طبقات و اتحاد رمز پیروزی در نظام سرمایهداری استوار است. ارزیابی کلی فیلم نشان میدهد که کارگردان از یکسو، با توسل به نگرشهای انتقادی قصد بازنمایی مفاهیم اجتماعی همچون اختلاف طبقاتی، توزیع ناعادلانه منابع، عدالت اجتماعی و رفتارشناسی انسان در بستر مناسبات قدرت را دارد و از سوی دیگر، در پی برقراری ارتباط معنادار میان طبقه اجتماعی و جرم است.
Class, as one of the most important terms in critical criminology, focuses on the political economy of crime in the context of the production process. Class-oriented inequality, as one of the realities of social life, refers to a situation in which the upper class marginalizes, rejects, or ignores the lower class in various spheres. Since critical criminology considers crime as the product of unbalanced economic and social contexts, on the one hand, it examines the relationship between social class, crime and social control, and on the other hand, it seeks to explain the role of class systems in creating criminal environments. For this reason, the present study intends to analyze and critique the crime in the light of the concept of class in the film "Platform" by using the method of qualitative content analysis. The findings of the analysis of the platform film are based on the four axes of the repression of the disadvantaged class by the upper class, the class distance of the cause of crime in the capitalist system, the lack of unity and solidarity between classes and the secret union of victory in the capitalist system. The overall evaluation of the film shows that on the one hand, the director intends to represent social concepts such as class differences, unfair distribution of resources, social justice and human behavior in the context of power relations, and on the other hand, seeks to establish a meaningful relationship between classes and criminal behaviors.